Night Visions -syksy 2023 käynnistyy WHS Teatteri Unionissa poikkeuksellisen kutkuttavasti scifi-teemaisena. Eurooppalainen tieteisfantasia ja amerikkalaisen stop motion erikoismies Phil Tippettin (mm. Tähtien sota, Starship Troopers, RoboCop-elokuvat) omaehtoiset visiot suistetaan rohkeasti törmäyskurssille. Kahden elokuvan kombosta kasvaa kokonaisuus, joka on paljon enemmän kuin vain osiensa summa.
La 2.9.2023 klo 18.00
WAR BETWEEN THE PLANETS
War Between the Planets käynnistyy maapalloa ravistelevilla luonnonmullistuksilla, joiden aiheuttajaksi selviää maata kohti syöksyvä taivaankappale. Tiedemiesryhmä lähetetään avaruuteen estämään törmäystä kuin Michael Bayn Armageddonissa ikään. Lopulta päädytään vieraan planeetan kamaralle varsin psykedeelisissä merkeissä.
Alkuperäistä Star Trekiä muistuttavassa vanhan ajan avaruusseikkailussa ei pseudotieteellistä jargonia säästellä. Viimeisen puolituntisen seikkailut vihollisplaneetalla ovat silkkaa pop-taidetta.
Italialaisen populaarielokuvan aliarvostetun monitaiturin Antonio Margheritin alias Anthony M. Dawsonin (1930-2002) suurin intohimo olivat pienoismallierikoistehosteet, joiden parissa hän pääsi touhuamaan erityisesti 1960-luvulla ohjaamissaan scifi-elokuvissa. War Between the Planetsissa Margheritin tehostevisiot ovat toisinaan huikeita, välillä hellyttävän kömpelöitä, ja aina ilo silmälle.
a.k.a. Il planeta errante / Planet on the Prowl
Italia 1966
80 min
Ohjaus: Anthony Dawson (= Antonio Margheriti)
Käsikirjoitus: Ivan Reiner, Renato Moretti
Tuotanto: Joseph Fryd, Antonio Margheriti
Kuvaus: Riccardo Pallottini
Musiikki: Francesco Lavagnino
Rooleissa: Jack Stuart [= Giacomo Rossi-Stuart], Ombretta Colli, Enzo Fiermonte, Alina Zalewska, Freddy Unger, Peter Martell, John Bartha
Kieli: Englanti, ei tekstitystä / LANGUAGE: English, no subtitles in other languages
Formaatti: 35 mm
Ikäraja: 18, anniskelunäytös
IN ENGLISH
”A fine example of Italian-made sci-fi from the late 1960s… a surprisingly engaging grade-B sci-fi adventure.”
– Erick Harper / DVD Verdict
”This film should be the cornerstone of your spiritual Euro-6os science fiction pyramid.”
– Erich Kuersten / Acidemic – Journal of Film and Media
”Mysterious gravitational forces are causing chaos in the Earth’s weather. Commander Rod Jackson of the United Democracies Space Command is sent to space station Gamma 1 to investigate the source of the disturbances. They detect a rogue asteroid moving through the Solar System. Rod makes the decision to land an expedition on the asteroid’s surface. There the astronauts must venture into the asteroid’s living core to plant an anti-matter bomb and divert its path. — With War Between the Planets, Antonio Margheriti aims more ambitiously than in his earlier entries – in the creation of a futuristic city, a space station, space walk sequences and the landing on an alien world” – Richard Scheib / Moria – The Science Fiction, Horror and Fantasy Film Review
—
La 2.9.2023 klo 19.45
MAD GOD
Star Wars, Jurassic Park, Starship Troopers. Industrial Light and Magicilla työskennelleen Phil Tippettin stop motion -tehostesaavutukset suurelokuvissa ovat kaikille tuttuja. Vaikka teosten hirviöistä tuli ikimuistoisia, stop motioniin erikoistunut Oscar-voittaja oli aina kahlittu kolmansien osapuolien visioiden toteuttajaksi.
Mad God on Tippettin täysin oma projekti, jota on tehty 30 vuoden ajan. Mestari valottaa sen kautta alitajuntaansa, joka onkin hätkähdyttävän synkkä ja kieroutunut; ennemmin Clive Barkerin Hellraiseria kuin Tim Burtonia. Tai Ray Harryhausenia, mutta cronenbergiläisittäin häiritsevän orgaanisena. Myös Hieronymus Bosch nyökkäilisi tyytyväisenä, jos tämän näkisi.
Tippett työryhmineen on animoinut yksityiskohtaisen maailman, jossa sotilasasuinen salamurhaaja lasketaan kapselilla syvälle varjoisiin luoliin ja raunioihin. Siellä hän vaeltaa läpi sodan sekä hulluuden suorittamassa tehtäväänsä ja kohtaa näkyjä, joiden toteuttaminen olisi mahdotonta näyteltynä ja kliinisen persoonatonta cgi:nä. Uhrauksia, mystisiä koneistoja, kyseenalaisia lääketieteellisiä operaatioita, kärsivien otusten olemassaolon taistelua – kaikki on dramaattisessa valossa kylpevää, käsin tehtyä nukkeanimaatiota. Kaavaa on mukana rikkomassa muutama ihmisnäyttelijä, kuten kulttiohjaajanakin kunnostautunut Alex Cox (Repo Man, Sid and Nancy).
Fantastisuus huokuu Mad Godin jokaisesta kuvasta ja äänestä. Samalla herää pohjaton uteliaisuus: mitä ihmettä Tippettillä voikaan vielä olla mielessään. Tällainen groteski trippi on luonnollisesti tehokkaimmillaan, jos sille altistuu teatterin kankaalta.
USA 2021
83 min
Ohjaus, käsikirjoitus ja tuotanto: Phil Tippett
Kuvaus: Phil Tippett, Chris Morley
Musiikki: Dan Wool
Rooleissa: Alex Cox, Niketa Roman, Satish Ratakonda, Harper Taylor, Brynn Taylor
Kieli: englanti, ei tekstitystä / Language: English, no subtitles
Formaatti: DCP
Ikäraja: 18, anniskelunäytös
IN ENGLISH
“After 30 years of tinkering, legendary VFX artist Tippett brings his nightmares to life in a Dantean sensory overload”
– Rafael Motamayor / IndieWire
“A frequently overwhelming sensory experience”
– Kambole Campbell / Little White Lies
“A momentous work of creative genius”
– Rob Aldam / Backseat Mafia
“A painstaking work of art brought into being through passion and sheer force of will, Mad God has moments of lunacy, instances of genius, and plenty to fuel future bad dreams”
– Kat Hughes / The Hollywood News
“A stop-motion feature made during off-hours by one of the field’s giants, Phil Tippett’s Mad God takes us into the mind of the man behind RoboCop’s autonomous killers and the hulking AT-ATs Luke fought in The Empire Strikes Back. As it happens, that mind has some dark corners, and the world envisioned here ranks among the bleakest dystopias science fiction has given us. The dialogue-free feature, in which live-action performers play only very brief roles, leaves a great deal to the viewer’s imagination and is intended to function more like a dream than a literal story. It’s a nightmare, and not one a mainstream audience would relish. But aficionados of this nearly extinct form of special effects will relish the chance to see a labor of love whose roots go back to circa 1987. —
We enter this world along with another who doesn’t belong: A steampunky-looking guy the credits call an Assassin descends through layers of murky atmosphere in a coffin-size transport device. Scenes of war, slavery and ruin surround him on the world’s surface; though the rubble contains references to Ray Harryhausen, ’50s sci-fi and maybe even the forsaken dolls of the Quay Brothers, this is an environment built on subconscious horrors and the psychotic threats of an Old Testament God, not the work of Tippett’s genre forebears.” – John DeFore / The Hollywood Reporter