OHJELMISTO

Koronapassi käytössä 28.11. alkaen

Terveystoimien tehostuessa näytökset Unionilla jatkuvat normaalisti. Muiden pääkaupunkiseudun teatterien tavoin WHS Teatteri Union ottaa koronapassin käyttöön 28.11. alkaen.
Koronapassi vaaditaan uusien säännösten mukaisesti 16 vuotta täyttäneiltä kaikkiin näytöksiin. Varautukaa siis näyttämään koronapassi näytökseen tullessanne. Kiitos!

NV-ennakot: Who Killed The KLF? & The Boy Behind the Door

NV-festariennakot: Who Killed The KLF? ja The Boy Behind the Door

Night Visions ja WHS Teatteri Union kattavat pöytään joulukuun ensimmäisen viikon Night Visions Maximum Comeback -festivaalin ohjelmistosta kaksi poikkeuksellisen kovaa ennakkoensi-iltaa. 1990-luvun tärkeimpään kulttuuriterrorismioperaatioon pureutuva Who Killed The KLF? on vuoden kenties hykerryttävin dokumenttitapaus, jonka esittämistä on yritetty kiivaasti estää. The Boy Behind the Door on amerikkalaisen independent-kauhuelokuvan lupaavimpiin uusiin kykyihin lukeutuvan ohjaajaduon David Charbonierin ja Justin Powellin ääri-intensiivinen esikoinen, joka on ehdottomasti syytä nauttia valkokankaalta.

Molemmat elokuvat esitetään myös Night Visions -festivaalin ohjelmistossa Helsingissä 1.-5. joulukuuta 2021, jolloin festivaaliteattereiksi on valjastettu WHS Teatteri Unionin lisäksi Cinema Orion ja Lasipalatsin Bio Rex (festivaalinäytösten aikataulu ja ennakkomyynti 19.11.2021 alkaen osoitteessa www.nightvisions.info).

20.11.2021 klo 18.00

WHO KILLED THE KLF?

The KLF oli 1990-luvun älyvapain, megalomaanisin, härskein ja samalla nerokkain kulttuuriperformanssi, joka manifestoitui useimmille kuluttajille terävimmän kärjen EDM-yhtyeenä. Last Train to Trancentral, What Time is Love?ja Justified and Ancient olivat aikansa tanssilattioiden anthemeita, joiden syntyperälle kuuntelijat eivät juuri ajatuksia uhranneet.

Harva tiesi, että miljoonia ja taas miljoonia äänitteitä myynyt show syntyi vitsinä. Globaalin suosion siivittämänä siitä kehittyi monikerroksinen kulttuuriterrorismioperaatio, jonka perimmäisen nerokkuuden tiesivät vain sen luojat Jimmy Cauty ja Bill Drummond.

Yhtyeen taru päättyi vuoden 1992 BRIT Awards -gaalassa järjestettyyn tempaukseen, jonka jälkeen koko brittiläinen musiikkiteollisuus canceloi Cautyn ja Drummondin. Syntyi K Foundation, joka otti maalitaulukseen taidemaailman. Kulttuurin ja rahan epäpyhän liiton kritiikki huipentui elokuvaan Watch the K Foundation Burn a Million Quid (1995), jossa kaksikko paiskoo setelinippuja nuotioon reilun tunnin ajan.

BAFTA-ehdokkuudellakin huomioitu (Taking Liberties, 2007) ohjaaja Chris Atkins onnistuu mahdottomalta vaikuttaneessa tehtävässä: vaikka Cauty ja Drummond eivät ainakaan julkilausumiensa mukaan ole olleet mukana tekemässä elokuvaa, Who Killed The KLF? koostaa rönsyilevästä tarinasta koherentin kokonaisuuden. Puhuvien päiden sijaan kerronnan tärkeimpiä välineitä ovat runsas aikalaisvideomateriaali ja aiemmin julkaisemattomat haastattelunauhat.

Elokuvan maailmanensi-ilta Yhdysvaltain tärkeimmällä genre-elokuvafestivaalilla Fantastic Festillä oli vähällä peruuntua syyskuussa, kun The KLF:n musiikin oikeudet omistava Warner Chappelle yritti kieltää näytökset. Atkins tuottajineen ovat jättäneet aidossa The KLF -hengessä elokuvassa kuultavan musiikin lisensoimatta, minkä vuoksi levy-yhtiö uhkaa tekijöitä yhä oikeustoimilla.

Who Killed The KLF?
Britannia 2021
88 min
Ohjaus: Chris Atkins
Tuotanto: Nicky Bentham
Kuvaus: Chris Smith
Musiikki: Vincent Watts
Mukana mm. Jimmy Cauty, Bill Drummond, Alan Moore, Paul Oakenfold, Carl Cox
Esitysformaatti: DCP
Kieli: englanti, ei tekstitystä
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”A decades-long art prank the world briefly mistook for a pop band, The KLF were far more interesting than they might’ve seemed to music lovers who avoided rave culture like a drug of dubious origin. The British duo had world-conquering hits, staged some colorful happenings, and then disappeared, leaving bemused onlookers to wonder, as Chris Atkins’ doc puts it, Who Killed The KLF? While the bandmates themselves don’t deign to participate here, Atkins has obtained enough previously unheard audio interviews to make sense of their story. It’s quite a ride, even for viewers who don’t know the difference between What Time Is Love? and the contemporaneous Haddaway anthem without ”Time” in its title.”

John DeFore / The Hollywood Reporter

”A magnificent tale of love, ego, and the need to create”

Hrvoje Milakovic / Fiction Horizon

”Unveils The KLF as a divine mystery that can only be told through obfuscation”

Richard Whittaker / The Austin Chronicle

”Thrilling – An engrossing overview of the incredibly strange rise and fall of The KLF

Gabriel Sigler / Bad Feelings Magazine

20.11.2021 klo 20.00

THE BOY BEHIND THE DOOR

Kun osaa valita oikein, myös tutulta kuulostavasta asetelmasta voi saada irti huikeita tehoja. Ohjaaja-käsikirjoittajakaksikko David Charbonierin ja Justin Powellin esikoispitkä The Boy Behind the Door on psykologisen kauhun uunituore mestariteos, joka on jo ennättänyt kerätä ylitsevuotavaa kiitosta saatuaan maailmanensi-iltansa Yhdysvaltain suurimmalla genre-elokuvafestivaalilla Fantastic Festissä.

Autioon taloon sijoittuva kissa ja hiiri -leikki saa omintakeisen ja tuoreen kierteen, kun sen ytimeen asetetaan kaksi 12-vuotiasta poikaa. Bobby (Lonnie Chavis) ja Kevin (Ezra Dewey) ovat parhaat kaverit, jotka lupaavat ystävyytensä kestävän ikuisesti. Veri punnitaan, kun pojat kidnapataan ja dumpataan ränsistyneeseen taloon.

Bobbyn onnistuu pakenemaan kuin ihmeen kaupalla, mutta Kevin jää kasvottomien kaappaajien vangiksi. Kaveria ei kuitenkaan jätetä. Charbonier ja Powell hyödyntävät talon jokaisen neliön kuvatessaan Kevinin yritystä paeta kidnappaajien kynsistä Bobbyn avustuksella.

Kauhuelokuvan historia on täynnä surman suuhun ehdoin tahdoin tunkevia typeryksiä. The Boy Behind the Door karttaa visusti epäloogisia valintoja. Alituisesta väkivallan uhasta huolimatta Bobby ja Kevin toimivat määrätietoisesti. Lapsen näkökulma tuo selviytymiskamppailuun täysin poikkeuksellisen tunnelatauksen. Chavisin ja Deweyn suvereenit roolisuoritukset välittävät sekä hengenvaaran että syvän kiintymyksen.

Kuumottavaa tunnelmaansa hetkittäisillä rennoilla silmäniskuilla keventävä The Boy Behind the Door on kuin Michael Myersin käsittelyyn joutunut kaverikuvauksen Stephen King -klassikko Stand By Me – Viimeinen kesä (1986).

The Boy Behind the Door
USA 2021
88 min
Ohjaus ja käsikirjoitus: David Charbonier, Justin Powell
Tuotanto: Jim Hart, John Hermann, Ryan Lewis, Rick Rosenthal, Ryan Scaringe
Kuvaus: Julián Estrada
Musiikki: Anton Sanko
Rooleissa: Lonnie Chavis, Ezra Dewey, Kristin Bauer van Straten, Micah Hauptman, Scott Michael Foster
Formaatti: DCP
Kieli: englanti, ei tekstitystä
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”In The Boy Behind the Door, a gripping twist on the home-invasion thriller, first-time feature directors David Charbonier and Justin Powell plunge two tween boys into escalating peril, relentlessly intensifying a cascading series of lethal threats over the film’s excruciating runtime. — The filmmakers induce a very specific type of tension that’s both alarming and profoundly unsettling. It’s a delicate and memorably successful balancing act that effectively contextualizes some deliberately challenging material.

Charbonier and Powell have crafted more than the proverbial calling-card first feature, instead confronting some persistently dark material with distinct skill and empathy, amplifying their commitment to the values of compassion and perseverance. It’s a sometimes grim journey that unflinchingly recognizes the more shocking inclinations of human nature, but refuses to give in to them.”

– Justin Lowe / The Hollywood Reporter

“This is the most nerve-wracking small horror film that I have seen in a very, very long time”

– Amy Nicholson / FilmWeek (KPCC – NPR Los Angeles)

“So skillful, precise and well-acted that you’ll want to give the film a chance and stick with it, even though some deeply uncomfortable moments”

– Christy Lemire / RogerEbert.com

“From the first moments of The Boy Behind the Door, you are on the edge of your seat thanks to the high-intensity plot and the boys’ performances”

– Lex Briscuso / Paste Magazine

”Undeniably brilliant and a work of real craft”

Dan Subbs / NME

”The overall effect is a rock-solid”

– Dennis Harvey / Variety

”One of the strongest genre debuts in years”

– Simon Thompson / Forbes

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.