OHJELMISTO

NV esittää: Luz – The Flower of Evil ja Nocturna

Night Visionsin ja WHS Teatteri Unionin toukokuun 2022 näytöstuplassa väkevätunnelmainen folk horror kohtaa 1970-luvun Transylvanian ja New Yorkin diskovampyyrit.

La 28.5.2022 klo 18.45

LUZ – THE FLOWER OF EVIL

Folk horror -lajityyppi on puhjennut vuonna 2022 täysin ennennäkemättömään kukoistukseen: huhtikuun Night Visions -festivaalilla alalajin uutuuksille omistettiin kokonainen sarja, jossa sai ensiesityksensä Suomessa myös kaupalliseen teatterilevitykseen saapuva Kier-La Janissen eeppinen dokumentti Woodlands Dark and Days Bewitched.

Juan Diego Escobar Alzaten esikoispitkä Luz – The Flower of Evil lukeutuu lajityypin eksoottisempiin helmiin. Kolumbialaisen ohjaaja-käsikirjoittajan taidonnäyte sijoittuu Andien vuoriston postikorttimaisemiin.

Luonnon helmassa sinnittelee yhteisö, jonka autoritaariseksi johtohahmoksi on nimittäytynyt kivikasvoinen saarnamies El Señor (Conrado Osorio). Partiarkka kaitsee pelolla sekä alamaisiaan että kolmea aikuisuuden kynnyksellä olevaa tytärtään.

Partasuinen sadisti on kuin Vincent Pricen The Witchfinder General. Mies hyödyntää asemaansa häikäilemättömästi mutta jättää ilmaan epäilyksen siitä, mihin hän itse uskoo ja kuinka vakaumuksellisesti. Ristiriitaisuus ruumiillistuu pikkupojissa, joita johtaja kahlitsee kotitalonsa edustalle yksi toisensa jälkeen Suuren vapahtajan ruumiillistumina.

Hiipivästi yhä painostavammaksi kasvava tunnelma resonoi elokuvan häikäisevän visuaalisen maailman kanssa poikkeuksellisen vaikuttavasti. Kylläinen värimäärittely korostaa unenomaisuutta. Kuvallisten ratkaisujen rohkeus kohottaa yleisilmeen välillä lähelle puhdasta fantasiaelokuvaa ja luo samalla vahvoja mielleyhtymiä Ari Asterin folk horror -hitti Midsommariin. Auteurin ottein elokuvaa tekevä Alzate on nimennyt tärkeimmäksi esikuvakseen Alejandro Jodorowskyn.

Aineksista rakentuu paitsi tutkielma uskonnollisesta fanatismista ja kulttien toimintamekanismeista, myös itsenäistyvien nuorten naisten kasvukertomus ja selviytymistarina.

Kolumbia 2019

104 min

Ohjaus, käsikirjoitus ja tuotanto: Juan Diego Escobar Alzate

Kuvaus: Nicolás Caballero Arenas

Musiikki: Brian Heater

Rooleissa: Yuri Vargas, Conrado Osorio, Andrea Esquivel, Sharon Guzman, Johan Camacho, Jim Muñoz

Esitysformaatti: DCP

Kieli: espanja, tekstitys englanti

Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”For enthusiasts of the recent resurgance of Folk Horror, from [Robert] Eggers’ The Witch and The Lighthouse, to Ari Aster’s Midsommar, and Lukas Feigelfeld’s Hagazussa, Luz: The Flower of Evil is essential viewing.”

Kurt Halfyard / Screen Anarchy

 

”There is a power in the primal themes and deeply felt performances”

Michael Flett / Geek Chocolate

”The cinematography is rich, the setting luscious, and there are goats!”

Sarah Williams / Cinema Etc.

”An extraordinarily bold piece of filmmaking and one waits with bated breath to see what Alzate will do next.”

Jennie Kermode / Eye for Film

La 28.5.2022 klo klo 21.00

NOCTURNA

1979 oli vuosikymmenen suuren kaliiberin vampyyrielokuvien hullu vuosi, jolloin ensi-iltansa saivat Werner Herzoginja Klaus Kinskin yhteisprojekti Nosferatu, Frank Langellan pääosittama John Badham -versio Draculasta ja romanttinen vampyyrikomedia Love at First Bite, jossa Draculan viittaa kantoi George Hamilton. Mammuttituotantojen vetoapuun luotti myös independent-erikoisuus Nocturnan työryhmä, jolla oli yksi verraton ässä hihassaan. Ainutlaatuisessa innovaatiossa yhdistyvät vampyyrit ja Saturday Night Feverin (1977) myötä pankin räjäyttänyt diskoelokuva.

Nimikkoroolissa Draculan lapsenlapsi Nocturnaa esittää armenialaissyntyinen napatanssija Nai Bonet, joka on myös elokuvan toinen päätuottaja ja tarinan ideoija.

Taloudelliseen ahdinkoon Transylvaniassa ajautunut kreivi Dracula (John Carradine) on joutunut muuttamaan kotilinnansa hotelliksi. Isoisänsä kanssa majoitusbisnestä pyrittävä Nocturna ihastuu amerikkalaismuusikkoon ja muuttaa miehen perässä New Yorkiin. Koska isoisä ei sulata heilastelua kuolevaisten kanssa, hänen on niin ikään suunnattava Manhattanille palauttamaan jälkikasvunsa ruotuun.

Draculan apumiehen roolissa nähdään vastakulttuuripiirien ihannoima stand-up-julkkis Brother Theodore. Munsters-kulttisarjan Yvonne de Carlo esittää kreivin ex-naisystävää. Pikkuroolissa ”punk-vampyyrina” vilahtaa myös Drew Barrymoren isoveli John Blyth Barrymore.

Ikonisen ruotsalaiskuvaajan Mac Ahlbergin (Re-Animator, Aku Louhimiehen Levottomat) taltioimien kuvien taustalla laulavat muun muassa diskokuningattaret Gloria Gaynor ja Vicky Sue Robinson.

HUOM! Nocturna-näytöksen alkukuvana nähdään yllätyselokuva menneiltä vuosikymmeniltä. Kesto noin 15 min, esitysformaattina niin ikään 16-millinen filmi.

USA 1979

85 min

Ohjaus: Harry Hurwitz

Käsikirjoitus: Harry Hurwitz, Nai Bonetin tarinasta

Tuotanto: Vernon Benker, Nai Bonet

Kuvaus: Mac Ahlberg

Musiikki: Norman Bergen, Reid Whitelaw

Rooleissa: Nai Bonet, John Carradine, Yvonne De Carlo, Theodore Gottlieb, Sy Richardson, Anthony Hamilton

Esitysformaatti: 16 mm

Kieli: englanti, tekstitys norja

Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”If the gaudy fashions, dated music (the soundtrack features original cuts by Gloria Gaynor and Vicky Sue Robinson), and rampant disco dancing aren’t you’re thing; there’s still plenty here for you to enjoy.”

Mitch Lovell / The Video Vacuum

”Dracula’s granddaughter Nocturna falls in love with a guitarist (who plays disco music) whom she meets in her grandfather’s castle-turned-nightclub (which features disco music) in Transylvania. She follows him to New York (where they have disco music) and attempts to deny her vampire heritage (by dancing to disco music). Dracula comes to New York to find her dancing to disco music.”

Dave Sinclair / Fantastic Movie Musings and Ramblings

”Disco was so popular in the late 70s that you ended up with disco variants on pretty much everything. There were disco clubs, disco shirts, disco drugs (cocaine), and even disco Kiss songs. So, it only seems natural to me that there would be a disco horror vampire movie. A lot of pop culture seems bizarre when distanced by time and divorced from drug use, but this kinda thing would have made perfect sense at the time I’m sure.”

Thomas Duke / Cinema Gonzo

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available