OHJELMISTO

NV-ysäriscifit: Dark Angel ja Demolition Man

NV-ysäriscifit: Dark Angel ja Demolition Man

Night Visions ja WHS Teatteri Union sukeltavat nyt ysäriscifin ihmeelliseen maailmaan kovimmin mahdollisin panoksin. Action Jackson -ohjaaja Craig R. Baxleyn Dark Angel marssittaa valkokankaalle länsinaapurin ylpeyden Dolph Lundgrenin, joka saa haastajakseen intergalaktisen huumediilerin. Vuoden 2032 Los Angelesiin sijoittuva Demolition Man on sarjakuvamainen vanhan liiton spektaakkeli, joka asettaa vastakkain Sylvester Stallonen ja Wesley Snipesin.

19.2.2022 klo 18.00
DARK ANGEL

Jack Caine (Dolph Lundgren) on huumekyttä, joka ei välitä ohjesäännöistä, mutta saa hommat hoitumaan siitä huolimatta – tai juuri siksi. Varastettua heroiinierää jäljittäessään kovanaama saa parikseen keltanokkaisen FBI-agentin (Brian Benben). Cainen haastetta kasvattaa se, ettei kamaa ole varastanut perusgangsteri, vaan intergalaktinen huumekopla. Alienit tappavat narkkeja heroiinilla ja vievät sen jälkeen heidän ”endorfiininsa”. Kyttäkaksikon duuniksi jää pätkiä ylivertaisella teknologialla – esimerkiksi CD-levyn näköisillä tappokiekoilla – aseistautuneita avaruuskriminaaleja turpaan.

Dolph Lundgrenin uran alku oli rönsyilevä. Ensimmäinen (!) oikea rooli Rocky IV:n (1985) ikimuistoisena neuvostopahiksena Ivan Dragona teki ruotsalaisjätistä tähden. Läpimurtoa seurasi kaupallinen katastrofi Masters of the Universe (1987). Heti perään valmistuneet B-klassikot Red Scorpion (1988) ja The Punisher (1989) pönkittivät Lundgrenin asemaa action-tähtenä, jolle riitti jatkuvasti uusia, useimmiten teatterilevitykseen päätyneitä elokuvia. Scifiä, toimintaa ja kauhua onnistuneesti yhdistelevä Dark Angel (1990) floppasi lippuluukulla, mutta videojulkaisuiden myötä siitä kasvoi asiantuntevan yleisön kestosuosikki.

Mittavan stunt-miesuran jälkeen ohjaajaksi ryhtynyt Craig R. Baxley tunnetaan parhaiten kulttimainetta nauttivasta esikoispitkästään Action Jackson – ässä hihassa (1988). Dark Angelissa on siitä tuttua kovaa toimintaa ja nasevaa läppää yhdistävä vire. Nyt yhtälöön lisätään nuoruutensa vireessä olevan Lundgren, kohtalaisen älyvapaa juoni ja kasarihenkistä kursailematonta väkivaltaa. On korkea aika nostaa 1990-luvun tieteistoiminnan unohdettu B-helmi takaisin parrasvaloihin.

a.k.a. Musta enkeli a.k.a. I Come in Peace
USA 1990
92 min.
Ohjaus: Craig R. Baxley
Käsikirjoitus: Jonathan Tydor, David Koepp
Tuotanto: Jeff Young
Kuvaus: Mark Irwin
Musiikki: Jan Hammer
Rooleissa: Dolph Lundgren, Brian Benben, Betsy Brantley, Matthias Hues, Jay Bilas, Jim Haynie
Esitysformaatti: DCP
Kieli: englanti, ei tekstitystä
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”Smartly scripted and crisply directed (by Craig R. Baxley of Action Jackson fame) science-fiction spin on the buddy cop movie. — Owing debts to Predator, Alien Nation and Miami Vice, the stock ingredients are all well proportioned in a cracking yarn that’s exciting to watch thanks to the extra twists added by Baxley.”
– Alan Jones / Radio Times

”Fast pacing and a near-constant stream of fights, car chases and explosions to keep you entertained”
– Graeme Clark / The Spinning Image

”Dark Angel is ripe for cult rediscovery. It’s certainly the best buddy-cop film I’ve ever seen about an extraterrestrial drug dealer harvesting human endorphins and decapitating people with a CD gun.”
– David Harley / Bloody Disgusting

19.2.2022 klo 20.00
DEMOLITION MAN

Voimiensa tunnossa olleen Sylvester Stallonen ympärille rakennettu Demolition Man on 1990-luvun toimintascifin valioita. Miehekkäiden asioiden erikoismiehen Joel Silverin (Tappava ase, Die Hard) tuotanto on vanhan liiton spektaakkeli, jolla ei yritetä miellyttää koko perhettä.

Lähitulevaisuuden kovanaamakyttä John Spartan (Stallone) rökittää sekopääkonna Simon Phoenixin (Wesley Snipes), mutta joutuu itsekin ongelmiin vangitsemisoperaatiossa tehtyjen virhearvioiden seurauksena. Molemmat herrat pakastetaan jäävankilaan odottamaan parempia aikoja.

Sulatuksen hetki koittaa vuonna 2032. Los Angelesista on tullut steriili utopia, jossa ei ole sijaa väkivallalle, kirosanoille – tai vapaalle tahdolle. Pikavauhdilla Spartan ja Phoenix repivät pasifistisen päiväunen paskaksi.

Katkeriin sankarirooleihin erikoistuneelle Stallonelle kasari-actionin ytimessä olleet koomiset kevennykset tuottivat vaikeuksia. Demolition Manissa toimintaikoni löytää sisäisen schwarzeneggerinsa. Brutaalia 1900-lukua fanittava naispoliisi (Sandra Bullock) parinaan Stallone pieksee tulevaisuutta ojennukseen. Futuristisille hippifantasioille irvailu tarjoaa näyttävälle toimintaelokuvalle hilpeän lisämausteen.

USA 1993
115 min.
Ohjaus: Marco Brambilla
Käsikirjoitus: Daniel Waters, Robert Reneau, Peter M. Lenkov
Tuotanto: Joel Silver
Kuvaus: Alex Thomson
Musiikki: Elliot Goldenthal
Rooleissa: Sylvester Stallone, Wesley Snipes, Sandra Bullock, Nigel Hawthorne, Benjamin Bratt
Esitysformaatti: DCP
Kieli: englanti, ei tekstitystä
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH
”This movie actually suggests that we might someday look back on the gun-crazy ’90s with nostalgia. Nice try, fellas, but fat chance.”
– Hal Hinson / The Washington Post 9.10.1993

”First-time director Brambilla delivers the ultraviolence with spectacular comic book results and the panache of a pro, managing from a running start to build­up the mind-boggling action into a climactic special effects frenzy so stupendous as to freeze any criticism in its tracks. If ever there was a movie equivalent to the one-night stand this is it — not necessarily something you’ll remember next day but fast, furious and damn good fun while it lasts.”
– Phillipa Bloom / Empire Magazine 1.11.1993

”The screen is flushed with blue lighting, the pacing is swift and there is a lot of montage and fast cutting. — Ultimately, the real star is neither Stallone nor Snipes, but the high-tech, metallic look created by production designer David L. Snyder and his accomplished team. The new film is a veritable compilation of such landmark sci-fiers as Aliens, Star Trek and Blade Runner, and also seems inspired by the imagery — and some ideas — of Fritz Lang’s expressionist masterpiece, Metropolis. — The design and look of the film (aptly lensed by Alex Thomson) is always fun to watch.”
– Emanuel Levy / Variety 8.10.1993

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available