PRE-CODE HOLLYWOOD 1930-34
Tähtipölyä ja hävyttömiä naisia! Ns. Haysin ohjeistoa edeltävinä vuosina (1930-34) Hollywoodin legendaariset tähdet tekivät roolitöitä, joiden nokkeluuteen ja kursailemattomaan erotiikkaan nykyelokuva harvoin yltää.
Siinä missä vuosisadan alun naiset tavoittelivat taloudellista itsenäisyyttä ja omaehtoisia seikkailuja, ja haastoivat siten sukupuoliroolien rajoja ja viktoriaaniselta ajalta perittyjä kotikeskeisyyden ja puhtauden ihanteita, Hollywood otti pian asiakseen esittää näitä naisia myös valkokankaalla.
Lontoosta Helsinkiin rantautuva Women & Cocaine Presents juhlistaa sensuurisäännöstöä edeltävän elokuvan hurmaavia ja vapaita vuosia.
My father warned me about men & booze, but he never mentioned a word about women & cocaine”
– Tallulah Bankhead
PERJANTAI 20.1.
18:00 Of Human Bondage (1934)
*Bette Davis*
kesto 1.23
20:00 Rain (1932)
*Joan Crawford*
kesto 1.34
LAUANTAI 21.1.
15:00 Queen Christina (1933)
*Greta Garbo*
kesto 1.39
17:30 Three on The Match (1932)
*Ann Drovak, Bette Davis, Joan Blondell*
kesto 1.03
19:00 She Done Him Wrong (1933)
”Mae West”
kesto 1.06
Liput 10€
Päivälippu 15€
Kaikki elokuvat 25€
Formaatti: 16mm
OF HUMAN BONDAGE & BETTE DAVIS
Kuusi vuosikymmentä kestäneen ja kaksi Oscar-palkintoa poikineen uransa aikana Bette Davis tunnettiin vaikeista ja voimakkaista rooleistaan. Somerset Maughamin mestariteos, Naisen orjana (Of Human Bondage, 1934) sai ensi-iltansa vain kolme päivää ennen Hollywoodin sensuuriohjeistuksen voimaantuloa. Tarinassa herkkä Phillip (Leslie Howard) vaihtaa taiteilijahaaveet lääketieteelliseen, mutta rakastuu kohtalokkaasti manipuloivaan ja saalistavaan tarjoilijaan nimeltä Mildred (Davis). Naiseen, joka uhkaa pilata herkän miehen uran ja elämän. Eräs kriitikko totesi Davisin suorituksesta: ”Luulen, että Bette Davis olisi todennäköisesti poltettu noitana, jos hän olisi elänyt kaksi- tai kolmesataa vuotta sitten. Hänen hahmonsa kirvoittaa tunteen, että häntä syytetään sopimattomasta vallasta, jolle ei ole elintilaa”. Life-lehdessä puolestaan kirjoitettiin, että kyseessä oli näyttelijän upein suoritus valkokankaalla.
RAIN & JOAN CRAWFORD
Joan Crawford oli valkokankaan todellinen kameleontti ja ajattoman glamourin ruumiillistuma. Kouluvuosinaan lattioita ja astioita pessyt Crawford oli aikuistuttuaan yksi Amerikan parhaiten palkatuista naisista. Ymmärrät syyn tähän nähtyäsi Sadeajan (Rain, 1932), tarinan seksistä, synnistä ja pelastuksesta. Crawford esittää Sadie Thompsonia, valkokankaan legendaarista prostituoitua. Saavuttuaan eteläiselle Tyynellemerelle Sadie joutuu nokikkain Walter Hustonin, ristiriitaisen lähetyssaarnaajan kanssa. Mies on päättänyt pelastaa Sadien sielun, mutta hänen omat moraaliset norminsa ja omahyväinen käytöksensä rappeutuvat tasaisesti. Gloria Swanson, Jeanne Eagels ja Rita Hayworth ovat kaikki esittäneet aikanaan pahamaineisen Sadie Thompsonin roolin, mutta Crawfordin kuvausta pidetään näistä hienoimpana.
QUEEN CHRISTINA & GRETA GARBO
Greta Garbo, tai yksinkertaisesti ”The Face”, kuten hänet tunnettiin, oli hienovaraisen ja naturalistisen ilmaisun mestari. Tämä erotti hänet aikalaisistaan. Garbo pystyi samanaikaisesti heijastamaan kuvan eteerisestä naisellisuudesta ja olemaan androgyyni viettelijä. Kuningatar Christinassa(Queen Christina, 1933) Garbo esittää biseksuaalia ruotsalaista hallitsijaa, joka kasvatettiin poikana. Hän metsästää, ratsastaa, käyttää miesten vaatteita ja suutelee naistaan. Maskuliinisella kävelytyylillään ja käytöstavoillaan hallitsija luullaan jatkuvasti mieheksi. Elokuva juhlii todellista rakkautta sen kaikissa muodoissa ja pohtii samalla kansojen, sukupuolten ja seksuaalisuuden kipupisteitä ja nautintoja. Long Live the Queen!
THREE ON A MATCH & ANN DROVAK
Hänen vaimonsa rikoksen (Three On a Match, 1931) pääosissa on kolme Pre-Code Hollywood -aikakauden kuningatarta: Ann Dvorak, Joan Blondellja Bette Davis. Kyseessä on elokuva, jota on kutsuttu ”alkukantaiseksi huudoksi naisiin kohdistuneita epäoikeudenmukaisuuksia vastaan”. Elokuvan nimi Three On a Match viittaa uskomukseen, jonka mukaan kun kolme ihmistä sytyttää savukkeensa samalla tikulla, joku kuolee pian.
Mary (Blondell) Ruth (Davis) ja Vivian (Dvorak) ovat kolme koulukaveria, jotka tapaavat vuosien jälkeen. He ovat eläneet hyvin erilaiset elämät. Vivian on kolmikosta näennäisesti menestynein, mutta pian hän hylkää varakkaan miehensä ja poikansa komean gangsterin ja irstailun vuoksi. Ennen pitkää hän/Vivian on koukussa huumeisiin ja tarvitsee käteistä, joten hän päättää siepata oman poikansa lunnaita vastaan. Tässä raa’assa, keskeisessä Hollywoodin tuotantokoodia edeltävässä draamassa on kaikki! Huumeet, aviorikos, voimakkaat naiset, avioero, sieppaus, murha ja nuori Humphrey Bogart.
SHE DONE HIM WRONG & MAE WEST
Mae West oli helposti yksi Hollywoodin jännittävimmistä ja seksuaalisesti vapautuneimmista tähdistä. Saatuaan skandaalimaisesti syytteen ja tuomion ”nuorten moraalin turmelemisesta” teatterilavalla, West siirtyi elokuviin, joissa hänen häpeilemätön läsnäolonsa, vihjailevat vuoropuhelunsa ja provosoivat asennot rikkoivat kaikkia Hollywoodin tuotantokoodin sääntöjä.
Vaarallisessa kaunottaressa (She Done Him Wrong, 1933) West esittää burleskilaulaja Lady Loua. Naista, joka tuntee kaikki kaupungissa, erityisesti miehet. Valitettavasti hänen tuomittu ex-poikaystävänsä Chick on mustasukkainen tyyppi, joka vannoo kostavansa, jos Lou käyttäytyy uskottomasti Chickin ollessa vankilassa. Mikä pahempaa, Loun pomo Gus johtaa salaa prostituutio- ja väärennösrengasta, ja viereisen kaupungin poliisijohtaja on itse asiassa soluttautunut liittovaltion agentti (jota näyttelee Cary Grant läpimurtoroolissaan). Elokuva voitti Oscar -palkinnon parhaasta kuvauksesta, ja sen lipputulot pelastivat Paramount-studion konkurssilta.