Näkymät navigointi

Näytös Views Navigation

Tänään

Ennakkoensi-ilta: Spiral – Kauhun kierre

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

WHS Teatteri Union ja Night Visions tarjoilevat nyt ainutkertaisen mahdollisuuden katsastaa ennakkoon elokuvatapaus, joka saapuu valtakunnalliseen teatterilevitykseen perjantaina 6. tammikuuta 2023.

To 29.12.2022 klo 19.00
SPIRAL – KAUHUN KIERRE

Paranoiaa kiristysruuvin tavoin mestarillisesti hyödyntävä psykologinen kauhutrilleri käynnistyy, kun Malik ja aviomiehensä Aaron muuttavat Chicagosta idylliseen pikkukaupunkiin rauhallisen elämän toivossa. Aaronin tytär Kayla seuraa mukana vasten tahtoaan.

Uusperheen ylitsevuotavan ystävälliset naapurit hurmaavat Aaronin oitis, mutta Malik vaistoaa jotain olevan pielessä. Pian hän vakuuttuu siitä, että naapuritalossa järjestetään yön pimeinä tunteina jonkinlaisen salaseuran rituaalimenoja muistuttavia kokoontumisia. Malik vajoaa vähitellen aina vain syvemmälle epäilysten kierteeseen ja on yhä varmempi siitä, että jokin uudessa kotikaupungissa uhkaa juuri hänen olemassaoloaan.

Spiral – Kauhun kierre on kirvoittanut kriitikoilta hyvin perusteltuja vertauksia Jordan Peelen läpimurtoon Get Outiin ja Ari Asterin Hereditary – Pahan perintöön. Sen taitavasti punottu juoni vertautuu myös Roman Polanskinparanoiatrilleriklassikoihin kuten Inhoon ja Rosemaryn painajaiseen.

Marraskuussa 2022 Night Visions -festivaalin vieraana Helsingissä käväissyt kanadalainen Kurtis David Harderiskostaa kolmannella pitkällä ohjauksellaan nimensä suvereenisti vuosituhannen lupaavimpien kauhuelokuvantekijöiden kapeaan kärkijoukkoon. Harder on kunnostautunut viime vuosina myös Night Visions -festivaaliohjelmistossa esiin nostettujen kanadalaisten genretapausten (Still/Born [2017], What Keeps You Alive[2018], Harpoon [2020]) tuottajana.


SUOMEN ELOKUVASÄÄTIÖN MAAHANTUONTITUKI

Kanada 2019
87 min
Ohjaus: Kurtis David Harder
Käsikirjoitus: Colin Minihan, John Poliquin
Tuotanto: Chris Ball, Kurtis David Harder, Colin Minihan, John Poliquin
Kuvaus: Bradley Stuckel
Musiikki: Avery Kentis
Rooleissa: Jeffrey Bowyer-Chapman, Ari Cohen, Jennifer Laporte, Ty Wood, Lochlyn Munro, Chandra West
Kieli: englanti, tekstitys suomi ja ruotsi / DIALOGUE in English, subtitled in Finnish and Swedish
Formaatti: DCP
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”Steadily builds a tale of mounting dread and terror”

Peter Martin / Screen Anarchy

”A tense and affecting horror-thriller”

Maria Lättilä / Filmhounds Magazine

”A damn good horror movie”

John Squires / Bloody Disgusting

”Merges Polanskian domestic thrills with Peelean social commentary”

Anton Bitel / Projected Figures

Get Out meets Hereditary in this disturbing film — Like the best horror movies (and the Jordan Peele movie that clearly influences this one), Spiral uses genre tropes and its past setting to comment on modern day. —

Spiral does an awful lot with its not-huge budget. The cinematography is moody and dark, using framing and lighting to make the night-time scenes appear nightmarish and the day-time scenes dream-like to keep the audience guessing what exactly is and isn’t real. The film is not going for a ’fun time at the movies’ vibe, but a painfully real and constantly dread-filled experience that slowly creeps up on you before shaking you to your core with fantastically timed scares.

Through a phenomenal performance, chilling atmosphere and a terrific script, Spiral builds an experience that is as terrifying as it is depressingly timely.”

Rafael Motamayor / Slash Film

 

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€

Nukkesarja: Indecent Desires

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Mies pitelee kaunista nukkea leikkivän lapsen lumoutuneisuudella ja julmuudella. Intohimon lapsekkaasta kohteesta huolimatta kyseessä on aikuisten leikki. Nuken ja naisen roolit sekoittuvat yliluonnollisen yhteyden kautta.

Halvalla tuotettu 60-luvun eksploitaatio nakuilu on yllättävän tyylikäs. Mustavalkoiset kuvat kuljettavat omituista sadistista stalkkaajaa nukkenaisen kintereillä minimalistisen pelkistetysti. Kintereitäkin enemmän kameran tirkistelevä katse kiinnittyy nuken ja naisen vähäpukeisiin ryntäisiin.

Indecent Desires (1968)
Kesto: 72min
Kieli: englanti, ei tekstitystä
Ohjaus: Doris Wishman
K18

Nukkesarja

Valkokankaalle heijastuu nuken tahdoton ja viehättävä hahmo. Nukke on ihmisen peilikuva, halun kohde, saatavilla, kontrolloitavissa ja vaihdettavissa uuteen. Lasten leluista kauppojen mallinukkeihin, vahakabinettien näköisvestoksiin ja pumpattaviin seksinukkeihin, nuket kiinnittävät kameran katseen elottomiin kasvoihinsa.

Kuin varkain jo käynnistynyt Nukkesarja antaa leikkikaluiksemme joukon nukkeaiheisia elokuvia. Tällä kertaa keskitymme haluttaviin ja manipuloitaviin nukkeihin enemmän kuin kauhukuvastoon tappajanukeista. Nuken lähes täydellisessä ihmisimitaatiossa piilee silti jotain häiritsevää, pahaenteistä tai harhauttavaa. Voiko sillä leikkiä miten vain?

13.10. klo 19, Kahlitut (1968, Henri-Georges Clouzot / 35mm)
14.10. klo 18, Die Puppe (1919, Ernst Lubitsch / 35mm)
25.11. klo 19:30, Jerk (2021, Giselle Vienne)
16.12. klo 19, Mystery of the wax museum (1933, Michael Curtiz / 16mm tai 4k DCP)
5.1. klo 19, Indecent Desires (1968, Doris Wishman)
27.1. klo 19, Short Night of Glass Dolls (1971, Aldo Lado)
14.2. klo 19, Air Doll (2009, Hirokazu Koreeda)
2.3. klo 19, Vahanukke (1962, Aarne Mattsson)
16.3. klo 19, Baba Yaga (1973, Corrado Farina)
17.5. klo 19, Inflatable Sex Doll of the Wastelands (1967, Atsushi Yamatoya)
31.5. klo 19, Nukkekauppias ja kaunis Lilith (1955, Jack Witikka / 35mm)

Liput 10€, passi 50€ (sis. kaikki elokuvat)
Muutokset ja lisäykset mahdollisia.
Formaatti DCP ellei muuta ole mainittu

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 50,00€

Pizza Bolognini: Decamerone

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Unhoon vaipunut italomestari Mauro Bolognini (1922–2001) ei ainoastaan luonut omaa, näyttävää ohjaajakaarta, vaan auttoi itsenäisen filmiuran alkuun kokonaisen kaartin kansansa elokuvantekijöiden parhaimmistoa. Unionin uusi PIZZA BOLOGNINI -sarja esittelee näiden apulaisohjaajina tai käsikirjoittajina startanneiden opetuslasten perintöä, ja muodostaa halkileikkauksen kuplivan genre-elokuvamaan loistokkaimmista vuosikymmenistä. Pohja on valmistettu seksistä ja keskiajasta, täytteenä on kaikkea mehukasta maan ja taivaan väliltä!

Ensimmäisenä esittelyvuoron saa Bologninin käsikirjoittajana aloittanut Pier Paolo Pasolini (1922–75), joka korkkasi filmografiansa dekadentin vaiheen Boccaccion eroottisia piirteitä alleviivanneella klassikkosovituksella DECAMERONE (1971/35mm). Kyseessä on elokuvallisen aluskasvillisuuden (historiallinen pehmoporno, nunsploitaatio) tasolla Pasolinin vaikutusvaltaisimpiin lukeutuva teos, jossa ohjaajalegenda tuo oman karismansa kameroiden eteen kirkkomaalarin oppipojan roolissa. ”Miksi tehdä taidetta kun siitä on niin hienoa vain uneksia?”

– – –

DECAMERONE
(Il Decameron, Italia/Ranska/BRD 1971)
WHS Teatteri Unionilla
to 12.1. klo 19.00
formaatti: 35mm
kieli: italia, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 125 min
K-16

liput 10e / koko sarja 70e

– – –

PIZZA BOLOGNINI
…eli seksiä, syntiä ja keskiaikaa Mauro Bologninin opetuslapsilta…

Pier Paolo Pasolini * Luigi Bazzoni * Tomas Milian * Pasquale Festa Campanile

to 12.1. klo 19.00
Pier Paolo Pasolini: DECAMERONE (1971) 35mm

ke 8.2. klo 19.00
Pier Paolo Pasolini: CANTERBURYN TARINOITA (1972) 35mm

la 18.2. klo 20.00
Luigi Bazzoni: BLUEN JENGI (1973) 35mm
* huom! näytös on osa Spaghettipäivää, yksittäisliput myynnissä tapahtumasivulta *

pe 3.3. klo 19.00
Luigi Bazzoni: VIIDES SORMI (1971) 35mm

ke 22.3. klo 19.00
Alberto Lattuada: ODOTTAMATTA (1960) 35mm – Tomas Milian

helatorstai 18.5.
klo 15.00
Alberto De Martino: KUOLEMAN NEUVONANTAJA (1973) 35mm – Tomas Milian
klo 17.00
Sergio Martino: SEXIÄ HYMYILLEN (1976) 35mm – Tomas Milian

to 27.7. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: VIATTOMUUS SÄNGYNLAIDALLA (1965) 35mm

to 3.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: SIVEYSVYÖ (1967) 35mm

ke 9.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: RAUTAKOURA (1976) 35mm

ke 16.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: HITCH-HIKE (1977) 35mm

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 70,00€

Taiteen syntymäpäivä: Sans Soleil

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Pitkään parhaiden elokuvien listoille nostettu Sans Soleil on virtuoottisen vapaamuotoinen kuvaessee, jonka nimi on lainattu Modest Musorgskin laulusarjasta Ilman Aurinkoa. Kollaasimaisesti Chris Markerin kuvamateriaaliin limittyy arkistokuvaa, tv-katkelmia ja lainauksia muilta elokuvantekijöiltä. Kuvien virtaa kuljettaa kertojanääni, joka lukee fiktiivisen kuvaajan matkoiltaan lähettämiä kirjeitä.

Japanista Guinea-Bissauhun ulottuvilla kuvausmatkoillaan Marker peilaa muistamisen ja kuvaamisen suhdetta. Miten kukaan voikaan muistaa mitään kuvaamatta sitä? Kysymykset eivät jatkuvan puhelinkameroilla kuvaamisen aikakaudella tunnu ainakaan vähemmän ajankohtaisilta kuin vuonna 1982. Suurkaupunkien, savannien ja halki maailmaa harhailevien kuvien rinnastaminen piirtää esiin elämänmuotojen eroja kuvaajan persoonallisesta näkökulmasta. Kuvista välittyy sekä muiston henkilökohtaisuus että jaettu tunne, johon kukin voi sitoa omat muistonsa.

Sans Soleil (1983)
Kesto: 105min
Kieli: englanti, ei tekstitystä
K12
Formaatti: DCP

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€

Women & Cocaine

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

PRE-CODE HOLLYWOOD 1930-34

Tähtipölyä ja hävyttömiä naisia! Ns. Haysin ohjeistoa edeltävinä vuosina (1930-34) Hollywoodin legendaariset tähdet tekivät roolitöitä, joiden nokkeluuteen ja kursailemattomaan erotiikkaan nykyelokuva harvoin yltää.

Siinä missä vuosisadan alun naiset tavoittelivat taloudellista itsenäisyyttä ja omaehtoisia seikkailuja, ja haastoivat siten sukupuoliroolien rajoja ja viktoriaaniselta ajalta perittyjä kotikeskeisyyden ja puhtauden ihanteita, Hollywood otti pian asiakseen esittää näitä naisia myös valkokankaalla.

Lontoosta Helsinkiin rantautuva Women & Cocaine Presents juhlistaa sensuurisäännöstöä edeltävän elokuvan hurmaavia ja vapaita vuosia.

My father warned me about men & booze, but he never mentioned a word about women & cocaine”
– Tallulah Bankhead

PERJANTAI 20.1.

18:00 Of Human Bondage (1934)
*Bette Davis*
kesto 1.23

20:00 Rain (1932)
*Joan Crawford*
kesto 1.34

LAUANTAI 21.1.

15:00 Queen Christina (1933)
*Greta Garbo*
kesto 1.39

17:30 Three on The Match (1932)
*Ann Drovak, Bette Davis, Joan Blondell*
kesto 1.03

19:00 She Done Him Wrong (1933)
”Mae West”
kesto 1.06

Liput 10€
Päivälippu 15€
Kaikki elokuvat 25€
Formaatti: 16mm


OF HUMAN BONDAGE & BETTE DAVIS

Kuusi vuosikymmentä kestäneen ja kaksi Oscar-palkintoa poikineen uransa aikana Bette Davis tunnettiin vaikeista ja voimakkaista rooleistaan. Somerset Maughamin mestariteos, Naisen orjana (Of Human Bondage, 1934) sai ensi-iltansa vain kolme päivää ennen Hollywoodin sensuuriohjeistuksen voimaantuloa. Tarinassa herkkä Phillip (Leslie Howard) vaihtaa taiteilijahaaveet lääketieteelliseen, mutta rakastuu kohtalokkaasti manipuloivaan ja saalistavaan tarjoilijaan nimeltä Mildred (Davis). Naiseen, joka uhkaa pilata herkän miehen uran ja elämän. Eräs kriitikko totesi Davisin suorituksesta: ”Luulen, että Bette Davis olisi todennäköisesti poltettu noitana, jos hän olisi elänyt kaksi- tai kolmesataa vuotta sitten. Hänen hahmonsa kirvoittaa tunteen, että häntä syytetään sopimattomasta vallasta, jolle ei ole elintilaa”. Life-lehdessä puolestaan kirjoitettiin, että kyseessä oli näyttelijän upein suoritus valkokankaalla.

RAIN & JOAN CRAWFORD

Joan Crawford oli valkokankaan todellinen kameleontti ja ajattoman glamourin ruumiillistuma. Kouluvuosinaan lattioita ja astioita pessyt Crawford oli aikuistuttuaan yksi Amerikan parhaiten palkatuista naisista. Ymmärrät syyn tähän nähtyäsi Sadeajan (Rain, 1932), tarinan seksistä, synnistä ja pelastuksesta. Crawford esittää Sadie Thompsonia, valkokankaan legendaarista prostituoitua. Saavuttuaan eteläiselle Tyynellemerelle Sadie joutuu nokikkain Walter Hustonin, ristiriitaisen lähetyssaarnaajan kanssa. Mies on päättänyt pelastaa Sadien sielun, mutta hänen omat moraaliset norminsa ja omahyväinen käytöksensä  rappeutuvat tasaisesti. Gloria Swanson, Jeanne Eagels ja Rita Hayworth ovat kaikki esittäneet aikanaan pahamaineisen Sadie Thompsonin roolin, mutta Crawfordin kuvausta pidetään näistä hienoimpana.

QUEEN CHRISTINA & GRETA GARBO

Greta Garbo, tai yksinkertaisesti ”The Face”, kuten hänet tunnettiin, oli hienovaraisen ja naturalistisen ilmaisun mestari. Tämä erotti hänet aikalaisistaan. Garbo pystyi samanaikaisesti heijastamaan kuvan eteerisestä naisellisuudesta ja olemaan androgyyni viettelijä. Kuningatar Christinassa(Queen Christina, 1933) Garbo esittää biseksuaalia ruotsalaista hallitsijaa, joka kasvatettiin poikana. Hän metsästää, ratsastaa, käyttää miesten vaatteita ja suutelee naistaan. Maskuliinisella kävelytyylillään ja käytöstavoillaan hallitsija luullaan jatkuvasti mieheksi. Elokuva juhlii todellista rakkautta sen kaikissa muodoissa ja pohtii samalla kansojen, sukupuolten ja seksuaalisuuden kipupisteitä ja nautintoja. Long Live the Queen!

THREE ON A MATCH & ANN DROVAK

Hänen vaimonsa rikoksen (Three On a Match, 1931) pääosissa on kolme Pre-Code Hollywood -aikakauden kuningatarta: Ann Dvorak, Joan Blondellja Bette Davis. Kyseessä on elokuva, jota on kutsuttu ”alkukantaiseksi huudoksi naisiin kohdistuneita epäoikeudenmukaisuuksia vastaan”. Elokuvan nimi Three On a Match viittaa uskomukseen, jonka mukaan kun kolme ihmistä sytyttää savukkeensa samalla tikulla, joku kuolee pian.

Mary (Blondell) Ruth (Davis) ja Vivian (Dvorak) ovat kolme koulukaveria, jotka tapaavat vuosien jälkeen. He ovat eläneet hyvin erilaiset elämät. Vivian on kolmikosta näennäisesti menestynein, mutta pian hän hylkää varakkaan miehensä ja poikansa komean gangsterin ja irstailun vuoksi. Ennen pitkää hän/Vivian on koukussa huumeisiin ja tarvitsee käteistä, joten hän päättää siepata oman poikansa lunnaita vastaan. Tässä raa’assa, keskeisessä Hollywoodin tuotantokoodia edeltävässä draamassa on kaikki! Huumeet, aviorikos, voimakkaat naiset, avioero, sieppaus, murha ja nuori Humphrey Bogart.

SHE DONE HIM WRONG & MAE WEST

Mae West oli helposti yksi Hollywoodin jännittävimmistä ja seksuaalisesti vapautuneimmista tähdistä. Saatuaan skandaalimaisesti syytteen ja tuomion ”nuorten moraalin turmelemisesta” teatterilavalla, West siirtyi elokuviin, joissa hänen häpeilemätön läsnäolonsa, vihjailevat vuoropuhelunsa ja provosoivat asennot rikkoivat kaikkia Hollywoodin tuotantokoodin sääntöjä.

Vaarallisessa kaunottaressa (She Done Him Wrong, 1933) West esittää burleskilaulaja Lady Loua. Naista, joka tuntee kaikki kaupungissa, erityisesti miehet. Valitettavasti hänen tuomittu ex-poikaystävänsä Chick on mustasukkainen tyyppi, joka vannoo kostavansa, jos Lou käyttäytyy uskottomasti Chickin ollessa vankilassa. Mikä pahempaa, Loun pomo Gus johtaa salaa prostituutio- ja väärennösrengasta, ja viereisen kaupungin poliisijohtaja on itse asiassa soluttautunut liittovaltion agentti (jota näyttelee Cary Grant läpimurtoroolissaan). Elokuva voitti Oscar -palkinnon parhaasta kuvauksesta, ja sen lipputulot pelastivat Paramount-studion konkurssilta.

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.
10,00€ - 25,00€

Kosto: I spit on your grave

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Helvetti pääsee valloilleen, kun suurkaupungin tyttö (Camille Keaton) vetäytyy maalaismökille valmistelemaan ensimmäistä romaaniaan israelilaisohjaaja Meir Zarchin ohjaamassa roiskesiiven virstanpylväässä I SPIT ON YOUR GRAVE (1978 / 35mm). Julman raiskauksen ja verisen takaisinmaksun kaavaa ei ole koskaan viety läpi samalla perinpohjaisuudella kuin tässä, kostajanroolin naisuhrille itselleen tarjonneessa kulttiklassikossa, joka kauhistutti ”Olkikoiria” ja ”Syvää jokea” diggailleet pseudoälyköt takajaloilleen kaikkialla maailmassa. Kosto tarjoillaan kylmänä ja elokuva sensuroimattomana.

– – –

I SPIT ON YOUR GRAVE
(Day of the Woman / Koston enkeli, USA 1978)
WHS Teatteri Unionilla
ke 25.1. klo 19.00
formaatti: 35mm
kieli: englanti, ei tekstitystä
näytöksen kesto: n. 115 min
K-18

liput 10e / koko sarja 70e

Kosto hivelee kaltoinkohdeltua sankaritarta. Nämä elokuvat maksavat vääryydet takaisin samalla mitalla. Vaikka osa epäoikeudenmukaisista tarinoista saattaa nyt jo tuntua vanhentuneilta, eikä väkivalta taida olla ratkaisu, potkii kostofantasia yhä täydellä voimalla. Vääriä tekoja ei voi korjata kostamalla, mutta valkokankaalla kosto voi maistua makealle.

Elokuvia naisellisen henkilöhahmon kostosta on tehty jo ainakin sata vuotta, ja viimeistään eksploitaatiossa tiuhaan viljeltyjen raiskaus ja kosto juonien myötä ne vakiintuivat suosituksi lajityypiksi. Kosto oli näissä elokuvissa usein tekosyy väkivallalla ja alastomuudella mässäilylle, eikä päällimmäisenä motiivina tainnut olla naisten voimaannuttaminen. Sittemmin kostojuonia on lähestytty monin eri tavoin myös feministisistä näkökulmista, eikä juonikuvioon ole aina tarvittu miehiä edes pahiksen rooliin.

25.1. klo 19 /  I spit on your grave (1978) – Meir Zarchi, 35mm

7.2. klo 19 / Pianistin sivunkääntäjä (2006) – Denis Dercourt, 35mm

16.2. klo 19 / Flaming Ears (1991) – Ursula Puerrer & A. Hans Scheirl  & Dietmar Schipek, 4K DCP

1.3. klo 19 / The Women (1939) – George Cukor, DCP

10.3. klo 19 / Blind Woman’s Curse (1970) – Teruo Ishii, DCP

15.3. klo 19 / Morsian pukeutui mustaan (The Bride wore black, 1968) – Francois Truffaut, 35mm

4.4. klo 19 / Les Diaboliques (1955) – Henri-Georges Clouzot, DCP

10.5. klo 19 /  9 to 5 (1980)  – Colin Higgins, 35mm

24.5. klo 19 / Pane mua (2000) – Virginie Despentes & Coralie Trinh Thi, 35mm

1.6. klo 19 / Kosto on suloinen (John Tucker must die, 2006) – Betty Thomas, 35mm

31.8. klo 19 / Hot Connections (1972) – James Hong, 35mm

12.10. klo 19 / Ms .45 (1981) – Abel Ferrara, 35mm / DCP

24.10. klo 19 / Kill Bill (2003) – Quentin Tarantino, 35mm

Muutokset aikatauluissa ja esitysformaateissa mahdollisia.
Liput 10€
Passi (sis. kaikki elokuvat) 70€

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.

Nukkesarja: Short Night of Glass Dolls

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Nukkejen ja ruumiiden eroja ja yhtäläisyyksiä kutkuttelevassa elokuvassa eivät ripsetkään räpsähdä päähenkilön jähmeillä kasvoilla. Mystinen liikkumattomuus pakottaa ihmiskehon kuolleenkaltaiseksi nukeksi, joka ei pysty puolustautumaan.

Vaikka varsinaisia nukkeja vilahtelee kuvissa vain vähän, leikittelee outo giallo ihmisen ja esineen välisellä rajalla. Prahan kevään inspiroimassa tarinassa voi nähdä myös poliittisia vertauskuvia rikosten, dystopian ja okkultismin ohella.

Aldo Lado: Short Night of Glass Dolls 1971
Kieli: italia, tekstitys englanti
K18 (anniskelunäytös)
Formaatti: DCP


Nukkesarja

Valkokankaalle heijastuu nuken tahdoton ja viehättävä hahmo. Nukke on ihmisen peilikuva, halun kohde, saatavilla, kontrolloitavissa ja vaihdettavissa uuteen. Lasten leluista kauppojen mallinukkeihin, vahakabinettien näköisvestoksiin ja pumpattaviin seksinukkeihin, nuket kiinnittävät kameran katseen elottomiin kasvoihinsa.

Kuin varkain jo käynnistynyt Nukkesarja antaa leikkikaluiksemme joukon nukkeaiheisia elokuvia. Tällä kertaa keskitymme haluttaviin ja manipuloitaviin nukkeihin enemmän kuin kauhukuvastoon tappajanukeista. Nuken lähes täydellisessä ihmisimitaatiossa piilee silti jotain häiritsevää, pahaenteistä tai harhauttavaa. Voiko sillä leikkiä miten vain?

13.10. klo 19, Kahlitut (1968, Henri-Georges Clouzot / 35mm)
14.10. klo 18, Die Puppe (1919, Ernst Lubitsch / 35mm)
25.11. klo 19:30, Jerk (2021, Giselle Vienne)
16.12. klo 19, Mystery of the wax museum (1933, Michael Curtiz / 16mm tai 4k DCP)
5.1. klo 19, Indecent Desires (1968, Doris Wishman)
27.1. klo 19, Short Night of Glass Dolls (1971, Aldo Lado)
14.2. klo 19, Air Doll (2009, Hirokazu Koreeda)
2.3. klo 19, Vahanukke (1962, Aarne Mattsson)
16.3. klo 19, Baba Yaga (1973, Corrado Farina)
17.5. klo 19, Inflatable Sex Doll of the Wastelands (1967, Atsushi Yamatoya)
31.5. klo 19, Nukkekauppias ja kaunis Lilith (1955, Jack Witikka / 35mm)

Liput 10€, passi 50€ (sis. kaikki elokuvat)
Muutokset ja lisäykset mahdollisia.
Formaatti DCP ellei muuta ole mainittu

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 50,00€

Kuukauden Eastern: Sissiporukka

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Bosnialainen Hajrudin Krvavac (1926–92) oli kenties merkittävin kaikista jugoslavialaisten partisaanielokuvien tekijöistä: hänen elokuviensa laulut kaikuivat yhteisveisuina vielä piiritetyn Sarajevon kaduillakin. SISSIPORUKKA eli THE HEROIC BATTLE FOR THE BRIDGE (1969 / 35mm) kuvaa eliittiryhmää, joka lähetetään vaikealle missiolle räjäyttämään saksalaisoffensiivin etenemisen mahdollistava silta. Pääosassa nähdään itse Velimir ”Bata” Živojinović, tuo valkokangaspartisaanien John Wayne.

– – –

KUUKAUDEN EASTERN: SISSIPORUKKA
(Most / Silta / The Heroic Battle for the Bridge, Jugoslavia 1969)
WHS Teatteri Unionilla ma 30.1. klo 18.00
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 105 min
K-16

liput 10e

Joulunajan poikkeusaikataulun jälkeen kuukauden easternit palaavat perinteiselle esityspaikalleen helmikuun alusta alkaen (joka kuun ensimmäinen arkimaanantai klo 18.00)

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
45 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 45 paikkaa

Gaelle Rouard – live cinema

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki
Come and enjoy live cinema performances by french filmmaker, alchemist and performance artist Gaëlle Rouard.

Unter
2011 NB 16mm 20min

The sea foams and bubbles. Gray white bleak everywhere.
Chasms and mountains. Water… only water! And nothing to absorb it all!
Other shattering shock. Brief look round of the chief. The needle progresses unperturbed.
First the sonar!
Water Diving and silver in the depths, lift up to the light and ice. Gaëlle Rouard is at the helm of the ship. Followed her gaze.

Zooscopie
2012 coul 16mm 15min

For the cold winter, the pouring rain, the short wavy, the violent storm, the early frost or something like that, if the fall of the leaves is late, if the smoke rises straight, if it falls, if the leaves swirling or if the dust makes the vortex, if the frogs repeated to the swamps their monotonous complaint, and when the prevailing winds become favorable.

M…H
2016, 16mm bw&color 36min
Inspired by O.W. himself being by W.S.

Knok Knok Knok
Awake Awake
Ring the alarum bell
Up, up and see.

Knok Knok Knok
Shake of this downy sleep : confusion now hath made his masterpiece,
and damned be him that first cries ’hold, enough’
Knok Knok
Who’s there in the name of Beelzebub ?
Ring the bell !
-such a hideous trumpet-

Knok Knok – never at quiet
what are you ? Who’s there in the other devil’s name ?
Arm Arm and out !
As from your graves rise up
-and look on death itself-

Gaëlle ROUARD (1971, France) is a filmmaker, alchemist and performance artist. Since the early 1990s, Rouard has been making handmade films, specialising in film processing. She is a longtime member of Le 102, rue d’Alembert, a venue dedicated to diffusion and creation of experimental music and film. Rouard also facilitates workshops in different contexts, from art schools to individual teaching. She develops and explores various methods of chemical processing of film. With performances around the world, she experiments with the possibilities of live multi-projection, both in collaboration with various people and in solo acts. Rouard led the do-it-yourself film lab Atelier MTK in Grenoble for 12 years, until 2006
Her work as been shown in various screen all over the world.

FREE ENTRANCE
Collaboration: Filmverkstaden

NV esittää: Summertime Killer ja Switchblade Sisters

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Uuden vuoden toisessa Night Visions esittää -illassa kumarretaan filmiformaatille kahden luvattoman harvoin valkokankaalla nähdyn elokuvatapauksen voimin. Teoksia yhdistäviä lajityyppejä ovat toiminta ja trilleri, mutta molemmat ovat myös paljon muuta. Kummallakin elokuvalla on niin ikään yhteytensä Quentin Tarantinoon. Summertime Killer esitetään ultraharvinaiselta 16-milliseltä filmikopiolta, Switchblade Sistersin esitysformaatti on 35 mm filmi.

Pe 3.2.2023 klo 18.30 SUMMERTIME KILLER

Summertime Killer on kovaksikeitettyä italocrimeä espanjalaismausteilla. Espanjalaisohjaaja Antonio Isasi-Isasmendin kostotarina matkaa New Yorkista Rooman kautta Portugaliin asenteella, jolle Quentin Tarantino osoitti kunnioitusta käyttämällä Luis Enriquez Bacalovin teemabiisiä Kill Bill 2:ssa.

Ray Castor (Christopher Mitchum) todistaa pikkupoikana neljän gangsterin hukuttavan isänsä uima-altaaseen. Vartuttuaan poika ryhtyy ammattitappajaksi ja metsästää isänsä murhaajia, huomattaviin asemiin nousseita mafiapomoja. Päiden putoillessa mafiosot palkkaavat entisen poliisin (Karl Malden) selvittämään, kuka on taitavien salamurhien takana. Castor koventaa panoksia kidnappaamalla yhden uhrinsa tyttären (Olivia Hussey), ja sieppaajan ja saaliin välit alkavat lämmetä.

Espanjan 1970-luvun genre-elokuvan kärkinimiin kuulunut Isasi-Isasmendi ohjaa kansainvälisen mittakaavan rikoselokuvaa, jossa maisemat vaihtuvat ja näyttävät moottoripyörästuntit lisäävät kierroslukuja. Näyttelijälegenda Robert Mitchumin Christopher-poika vakuuttaa väkivallan ammattilaisena, jonka kylmän kuoren alla piilee moraalista ryhtiä.

Suomessa nimellä Kosto mafialle levitetty kulttitapaus on harvinaisuus, jota ei ole nähty täkäläisillä valkokankailla aikoihin. Saapasmaan suurkaupunkien synkkiä kujia koluavassa italocrime-kaanonissa aurinkoisissa maisemissa sulavasti liikkuva elokuva erottuu eksotiikallaan. Kylmänviileä perusasenne on taattua poliziotteschia.

a.k.a. Un verano para matar / Kosto mafialle
Italia-Espanja 1972
Ohjaus: Antonio Isasi-Isasmendi
Käsikirjoitus: Reid Buckley, Lluis Josep Comerón, Jorge Illa ja Sam X. Abarbanel
Tuotanto: Salvatore Alabiso
Kuvaus: Juan Gelpi
Musiikki: Sergio Bardotti
Rooleissa: Christopher Mitchum, Karl Malden, Olivia Hussey, Raf Vallone, Claudine Auger, Gérard Tichy, Gustavo Re, José Nieto.
Formaatti: 16 mm filmi
Kieli: Englanti, ei tekstitystä / dialogue IN ENGLISH, no subtitles
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”A relatively classy affair boasting two big international stars, a healthy budget, and gorgeous sun-drenched scenery in a variety of locations. — [Director Antonio Isasi-Isasmendi] crafts a delicate, dreamlike mood here with flashy editing, snatches of acid rock and subtly stylized visuals halfway between art-house fare and a Seventies Coca-Cola commercial.”

– Andrew Pragasam / The Spinning Image

”Fans of European grindhouse cinema will find much to like here with an interesting cast, sure handed direction and some amazing action sequences.”

– Eric Reifschneider / Blood Brothers

”A near perfect example of early 1970s action-driven exploitation cinema. It really does tick all of the appropriate boxes and more: the mysterious young vengeance-seeker who kills without flinching, the craggy and untrustworthy cop who employs unorthodox methods, the beautiful but initially sassy and reluctant female love interest, hordes of vicious mafia hoods, flashy fast cars, even faster motorbikes, speedboats, a super cool dog that is trained to attack bad guys and a fistful of well choreographed and violent action set pieces.”

– Lee Broughton / DVD Talk

Pe 3.2.2023 klo 20.30 SWITCHBLADE SISTERS

”Mothers… lock up your sons, the SWITCHBLADE SISTERS are coming!”

Switchblade Sisters on Jezebels-jengin tarina, joka sekoittaa eloisasti feminiinistä uhoa, coolia katumuotia, naisvankilagenren parhaita perinteitä sekä Kellopeliappelsiinin innoittamia näkyjä lähitulevaisuuden fasistiyhteiskunnasta. Kattaukseen kuuluu persoonallisia antisankarittaria ja väkeviä viha-rakkaussuhteita sekä tymäkkää toimintaa alkaen tulitaistelusta rullaluistinradalla. Kapinallinen ja tylyn humoristinen teos on hurmannut kaikenlaisia katsojia kauhufaneista aina tyylitietoiseen LGBTQ-kansaan.

Moniosaaja Jack Hill osoittaa Switchblade Sistersillä hallitsevansa suvereenisti myös jengielokuvan lajityypin. Hill teki 1960- ja 1970-luvuilla pitkän päivätyön genre-elokuvan ja eksploitaation parissa. Tuottelias mestari on iskostanut nimensä historiankirjoihin paitsi Switchblade Sistersillä, myöa blacksploitaation (Coffy, Foxy Brown), naisvankilaelokuvan (The Big Doll House, The Big Bird Cage) ja kauhusävytteisen kulttileffamateriaalin (Spider Baby) sektorilla. Miehen huima ura sai ansaitsemansa uusintanosteen 1990-luvulla, kun Quentin Tarantino kohotti Hillin kulttuurityöt takaisin parrasvaloihin hehkutuksillaan ja mestaroimillaan uusintajulkaisuilla.

Switchblade Sistersillä on myös aivan erityinen paikkansa Night Visions -festivaalin historiassa. Jack Hill on nimittäin kaikkien aikojen ensimmäinen kansainvälinen elokuvantekijävieras, joka tuotiin Suomeen festivaalin resursseilla. Vuosi oli 1996, ja kyseessä oli vielä Night Visionsin esiaste, Kemissä yhden ainoan kerran järjestetty elokuvatapahtuma Silmää verestää. Yksinkertaisten voitaneen todeta, että ilman Silmää verestää -tapahtumaa ja Jack Hilliä ei välttämättä olisi olemassa myöskään Night Visionsia.

a.k.a. The Jezebels / Stiletti Giltsit
USA 1974
90 min
Ohjaus: Jack Hill
Käsikirjoitus: Fran X. Maier
Tuotanto: John Prizer
Kuvaus: Stephen Katz
Musiikki: Les Baxter
Rooleissa: Robbie Lee, Joanne Nail, Monica Gayle, Chase Newhart, Kitty Bruce, Janice Karman
Formaatti: 35 mm filmi
Kieli: Englanti, ei tekstitystä / Dialogue IN ENGLISH, no subtitles
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH

”Blackboard Jungle meets Foxy Brown meets Charlie’s Angels on the streets of a graffiti-spattered Anycity, U.S.A.”

– Stephen Holden / The New York Times 14.6.1996

”A primal eruption of politically incorrect imagery and conviction… It’s as though Ingmar Bergman, Howard Hawks and Rainer Werner Fassbinder had signed on to co-direct Thelma & Louise”

– Kathleen Murphy / Film Comment

”Comes very close to delivering what the artwork promises. The gang girls, in their willingness to entertain by giving offense to ”community standards of decency,” and with their coarse, unrelenting impulsiveness, laid the groundwork for such latter-day, fashionable, ”pulp” directors as [Quentin] Tarantino, Robert Rodriguez and Roger Avary.”

– Bob Stephens / San Francisco Examiner 21.6.1996

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Pe 3.2.2023 klo 20.30 SWITCHBLADE SISTERS
10,00
25 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ - 16,00€ 25 paikkaa

RonniePoint: reaganilainen elokuvaviikonloppu

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

RONNIEPOINT: REAGANILAINEN ELOKUVAVIIKONLOPPU

Ahdistaako DocPointin kaikkialle kaupunkiin levittäytynyt, yltiötiedostava ilmapiiri? Irtaudu siis viikonlopuksi ja saavu juhlistamaan Unionille valtaan arvaamattomaan kohonneen Hollywood-legendan ja sen originaalin kuvernaattorin RONALD REAGANIN (1911–2004) 112-vuotispäiviä! ”Minusta on aivan luonnollista, että Kalifornian kuvernööri on näyttelijä. Jonain päivänä Floridan kuvernööriksi valitaan appelsiini.” (Groucho Marx)

– – –

la 4.2. klo 18.00
KU KLUX KLAANIN MERKEISSÄ
Joudumme heti vetämään yllä annetut lupaukset tiedostavuuslomasta takaisin, koska tätä tiedostavammaksi ei mccarthyismin piinaama Hollywood juuri venynyt! Sheriffi-Ronnie ja Ginger Rogers taistelevat Ku Klux Klaania vastaan umpisyvään etelään sijoittuvassa poliittisessa teesidraamassa, jossa Gingerin viaton sisar (Doris Day) on päätynyt kiihkomielisen klaanilaisen emännäksi. Rohkeaa aihevalintaa tasapainottaa käsittelytapa, jossa Klaani nähdään valkoisen rodun sisäisenä ongelmana eikä mustaa väestöä juuri nähdä.

KU KLUX KLAANIN MERKEISSÄ
(Storm Warning, USA 1951)
formaatti: 16mm
kieli: englanti, ei tekstitystä
näytöksen kesto: n. 105 min
S

– – –

la 4.2. klo 20.00
HONG KONG – IDÄN PORTTI
Hän oli paitsi alkuperäinen kuvernaattori, myös alkuperäinen Indiana Jones! Ronnien hynttyyt seikkailuelokuvassa ”Hong Kong” tarjosivat mallin Harrison Fordin kolmeakymmentä vuotta myöhemmin valkokankaat valloittaneelle sankariarkeologille, ja lisäksi jatko-osaan ”Tuomion temppeli” kopioitiin Reaganin elokuvasta säkillinen juonielemettejä. Sekä puna-armeija että triadit saavat kyytiä, kun amerikkalaisveteraani lähtee hurjalle pakomatkalle kulta-aarre toisessa ja ”Short Round” toisessa kainalossa!

HONG KONG – IDÄN PORTTI
(Hong Kong / Bombs Over China, USA 1952)
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 105 min
S

– – –

su 5.2. klo 15.00
MILLION DOLLAR BABY
Viikonlopun päätteeksi juhlakalumme päihittää vielä yhden pesunkestävän republikaanin eli Clint Eastwoodin – jollei muuten niin ainakin tittelitasolla, sillä vuoden 1941 ”Million Dollar Babya” ei ehkä riemukkainkaan ylianalytikko pysty tulkitsemaan vuoden 2004 nyrkkeilydraaman edeltäjäksi… Melodraamamestarina tunnettu Curtis Bernhardt pisti screwball-vaihteen silmään tarinassa, jossa köyhä pianisti Ronnie on kalisemassa kun rapakontakainen sukulainen heittää hänen morsmaikkuaan miljoonalla dollarilla.

MILLION DOLLAR BABY
(Sulhasia jonossa, USA 1941)
formaatti: 16mm
kieli: englanti, ei tekstitystä
näytöksen kesto: n. 110 min
K-16

– – –

yksittäisliput 10e / kaikki elokuvat 20e

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
RonniePoint - passi
20,00
39 saatavilla
la 4.2. klo 18.00 KU KLUX KLAANIN MERKEISSÄ
10,00
40 saatavilla
la 4.2. klo 20.00 HONG KONG – IDÄN PORTTI
10,00
37 saatavilla
su 5.2. klo 15.00 MILLION DOLLAR BABY
10,00
40 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ - 20,00€ 156 paikkaa