Näkymät navigointi

Näytös Views Navigation

Tänään

Kärsimysfestivaali vs. Karanteenikino: Ben-Hur

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Kaikkien aikojen Hollywood-spektaakkeli kruunaa pääsiäisenvieton ynnä Kärsimysfestivaalien ja Karanteenikinojen tähänastisen annin. William Wylerin sekä action-kohtauksista vastanneiden Andrew Martonin ja Yakima Canuttin BEN-HUR (1959 / 35mm) on kiihkeä uskonnollis-psykologinen ylielokuva, joka rymisee neljän tunnin kestonsa läpi kaleeritaistelujen, vaunukilpailujen sekä spitaalisten laaksojen kohti lopullista sovitusta ja Golgataa. Mammuttimaisia tunteita lopunaikojen maailmalle.

– – –

BEN-HUR
(USA 1959)
WHS Teatteri Unionilla pääsiäissunnuntaina 17.4. klo 15.00
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 240 min väliaikoineen
K-12 // anniskelu K-18

liput 10e // kärsimyspassi sis. kaikki elokuvat 25e

– – –

KÄRSIMYSFESTIVAALI CINÉ-PASSIO 2022: RAAMATTU KANNESTA KANTEEN

Vihdoin lyödään Raamatulla päähän!

Vitsausten kahden vuoden ajan kurittama KÄRSIMYSFESTIVAALI CINÉ-PASSIO palaa kehiin syntisempänä ja katuvaisempana kuin koskaan! Tarjolla on ylimaallisia elokuvaherkkuja viiden päivän ja seitsemän elokuvan edestä, joiden kautta kerrataan kristikunnan bestsellerin olennaisimmat osat. Ajan ja paikan rajoja kunnioittamaton selluloidilukupiiri kuljettaa katsojat Eufrat-virran paratiisista Kaakkois-Aasian napalmhelvettiin…

Kiirastorstai 14.4.: Ensimmäinen Mooseksen kirja
klo 19.00
Alberto Gout: AATAMI JA EEVA (1956 / 35mm)
James Sibley Watson & Melville Webber: LOT IN SODOM (1933 / 16mm)

Pitkäperjantai 15.4.: Toinen Mooseksen kirja
klo 15.00
Otto Preminger: EXODUS (1960 / 35mm)

Lankalauantai 16.4.: Kuninkaitten kirja
klo 19.00
Ferdinando Baldi, Richard Pottier & Orson Welles: DAAVID JA GOLJAT (1960 / 35mm)
klo 21.00
Bruce Beresford: KUNINGAS DAAVID (1985 / 35mm)

Pääsiäissunnuntai 17.4.: Evankeliumit
klo 15.00
William Wyler: BEN-HUR (1959 / 35mm)

Pääsiäismaanantai 18.4.: Johanneksen ilmestys
klo 15.00
Francis Ford Coppola: ILMESTYSKIRJA. NYT [alkuperäisversio] (1979 / 35mm)

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 25,00€

Kärsimysfestivaali: Ilmestyskirja. Nyt

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Pääsiäispyhien raamatunluku päättyy eilispäivän ilmestyskirjaan. Martin Sheenin psykedeelinen odysseija Saigonista Kambodzhaan puolijumalaksi itsensä kohottaneen Marlon Brandon perässä on moderni mestariteos, jonka alkuperäisen iskuvoimaisia piirteitä ohjaaja Coppola on vuodesta toisesta yrittänyt hämärtää uusioeditioidensa (lue: rahastustensa) kautta. Unionin esitykseen on kaivettu esiin se aito ja alkuperäinen ILMESTYSKIRJA. NYT (1979 / 35mm): kauhun, oopperan ja sysimustan huumorin ylittämätön korkeaveisu.

– – –

ILMESTYSKIRJA. NYT [alkuperäisversio]
(Apocalypse Now, USA 1979)
WHS Teatteri Unionilla pääsiäismaanantaina 18.4. klo 15.00
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 170 min väliaikoineen
K-16 // anniskelu K-18

liput 10e // kärsimyspassi sis. kaikki elokuvat 25e

– – –

KÄRSIMYSFESTIVAALI CINÉ-PASSIO 2022: RAAMATTU KANNESTA KANTEEN

Vihdoin lyödään Raamatulla päähän!

Vitsausten kahden vuoden ajan kurittama KÄRSIMYSFESTIVAALI CINÉ-PASSIO palaa kehiin syntisempänä ja katuvaisempana kuin koskaan! Tarjolla on ylimaallisia elokuvaherkkuja viiden päivän ja seitsemän elokuvan edestä, joiden kautta kerrataan kristikunnan bestsellerin olennaisimmat osat. Ajan ja paikan rajoja kunnioittamaton selluloidilukupiiri kuljettaa katsojat Eufrat-virran paratiisista Kaakkois-Aasian napalmhelvettiin…

Kiirastorstai 14.4.: Ensimmäinen Mooseksen kirja
klo 19.00
Alberto Gout: AATAMI JA EEVA (1956 / 35mm)
James Sibley Watson & Melville Webber: LOT IN SODOM (1933 / 16mm)

Pitkäperjantai 15.4.: Toinen Mooseksen kirja
klo 15.00
Otto Preminger: EXODUS (1960 / 35mm)

Lankalauantai 16.4.: Kuninkaitten kirja
klo 19.00
Ferdinando Baldi, Richard Pottier & Orson Welles: DAAVID JA GOLJAT (1960 / 35mm)
klo 21.00
Bruce Beresford: KUNINGAS DAAVID (1985 / 35mm)

Pääsiäissunnuntai 17.4.: Evankeliumit
klo 15.00
William Wyler: BEN-HUR (1959 / 35mm)

Pääsiäismaanantai 18.4.: Johanneksen ilmestys
klo 15.00
Francis Ford Coppola: ILMESTYSKIRJA. NYT [alkuperäisversio] (1979 / 35mm)

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 25,00€

Night Visions Back to Basics 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2022

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 20.-23. huhtikuuta 2022.

Festivaalin yhteensä 34 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

Ke 20.4.2022

Klo 16.15 My Old School (109 min, Britannia 2022, ohj. Jono McLeod) (festivaalinäytös 1/2)

Sundance-festivaalilla tammikuussa 2022 sensaatioksi kohonnut, Skotlannin lähihistorian hurjimmasta vedätyksestä kertova tositarina on niin älytön, että se voisi olla lähtöisin Charlie Kaufmanin tai Michel Gondryn kynästä.

My Old School

Klo 18.45 Homebound (71 min, Britannia 2021, ohj. Sebastian Godwin) + alkukuvana Black Peider (11 min, Suomi 2022, ohj. Jukka Vidgren) (festivaalinäytös 1/2)

Homebound on perinteiseen brittiläiseen kauhumaisemaan sijoittuva omintakeinen perhepainajainen, jonka nuorten keskushahmojen arvaamattomuudessa on häivähdyksiä Eskil Vogtin The Innocentsista (2021) ja sitä kautta myös Stephen King -klassikko Maissilapsista (1984), ikonisesta Village of the Damnedista (1960) ja etenkin sen jatko-osasta Children of the Damnedista (1964).

Homebound

Klo 21.15 PussyCake (83 min, Argentiina 2022, ohj. Pablo Pares) + alkukuvana Le Saboteur (12 min, Suomi 2022, ohj. Anssi Kasitonni) (festivaalinäytös 1/2)

Post-apokalyptisellä esikoispitkällään I Am Toxic (2018) vakuuttaneen Pablo Parésin uunituore uutuus on pidäkkeettömällä naisenergialla ja graafisilla tehosteilla ladattu tarina avaruusolentojen invaasiosta.

PussyCake

Night Visions Back to Basics 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2022

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 20.-23. huhtikuuta 2022.

Festivaalin yhteensä 34 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

To 21.4.2022

Klo 16.45 Upurga (85 min, Latvia 2021, ohj. Ugis Olte) (festivaalinäytös 1/2) – HUOM! Tekijävieras paikalla näytöksessä.

Laibach-yhtyeen seikkailusta Pohjois-Koreassa kertovan Liberation Day -dokumentin (2016) toisen ohjaajan Ugis Olten esikoisfiktio on festivaalin folk horror -sarjan väkevästi mystinen vahvistus, jolla on yhtymäkohtansa myös John Boormanin Syvään jokeen (1972).

Upurga

Klo 19.00 Sugar Cookies (82 min, USA 1973, ohj. Theodore Gershuny) (elokuvan ainoa festivaalinäytös) – HUOM! Tekijävieras paikalla näytöksessä!

Kulttielokuvakuningatar Lynn Lowry tekee hienon kaksoisroolin aikuisviihteen maailmaan sijoittuvassa trillerissä, jonka kirjoitti Troma-pamppu ja The Toxic Avengerin luoja Lloyd Kaufman. Oliver Stonen osatuottaman teoksen toisessa naispääosasssa nähdään Warhol-tähti Mary Woronov, musiikin sävelsi Moog-syntetisaattoripioneeri ja Popcorn-megahitin tekijä Theodore Gershuny.

Sugar Cookies

Klo 21.15 Henry: Portrait of a Serial Killer 4K (82 min, USA 1986, ohj. John McNaughton) + alkukuvana Ufot, uskonto ja paholainen (6 min, Suomi 2022, ohj. Mika Ripatti) (sekä pitkän elokuvan että lyhärin ainoa festivaalinäytös)

Modernin kauhun kylmäävä mestariteos nähdään nyt ensimmäistä kertaa Helsingissä upeana 4K-restaurointina, joka on tehty alkuperäisistä 16-millisistä kameranegatiiveista ohjaaja-käsikirjoittaja John McNaughtonin valvonnassa. Elokuvan sensuroitu versio pyöri vuosikausia WHS Teatteri Unionin valkokankaalla silloin, kun teatteri oli vielä nimeltään Bio New York.

Henry: Portrait of a Serial Killer 4K

Night Visions Back to Basics 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2022

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 20.-23. huhtikuuta 2022.

Festivaalin yhteensä 34 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

Pe 22.4.2022

Klo 15.30 My Old School (109 min, Britannia 2022, ohj. Jono McLeod) (festivaalinäytös 2/2)

Sundance-festivaalilla tammikuussa 2022 sensaatioksi kohonnut, Skotlannin lähihistorian hurjimmasta vedätyksestä kertova tositarina on niin älytön, että se voisi olla lähtöisin Charlie Kaufmanin tai Michel Gondryn kynästä.

My Old School

Klo 18.00 Fighting Mad (89 min, USA 1976, ohj. Jonathan Demme) (elokuvan ainoa festivaalinäytös) – HUOM! Tekijävieras paikalla näytöksessä!

Uhrilampaat-ohjaaja Jonathan Demmen yhteiskunnallisen vigilante-eksploitaatiohelmen miespääosassa vakuuttaa Peter Fonda, tärkeimmässä naisroolissa kulttileffakuningatar Lynn Lowry.

Fighting Mad

Klo 20.30 The Room (99 min, USA 2003, ohj. Tommy Wiseau) (festivaalinäytös 1/2)

2000-luvun maineikkain kulttielokuva myi loppuun liki kaikki näytöksensä kevään Night Visions -festivaalin ohjelmistossa vuosina 2012-2019 ja tekee nyt eittämättä ikimuistoisesti päräyttävän paluun kolmen vuoden kuivan kauden jälkeen.

The Room

Klo 23.15 PussyCake (83 min, Argentiina 2022, ohj. Pablo Pares) + alkukuvana Le Saboteur (12 min, Suomi 2022, ohj. Anssi Kasitonni) (festivaalinäytös 2/2)

Post-apokalyptisellä esikoispitkällään I Am Toxic (2018) vakuuttaneen Pablo Parésin uunituore uutuus on pidäkkeettömällä naisenergialla ja graafisilla tehosteilla ladattu tarina avaruusolentojen invaasiosta.

PussyCake

Night Visions Back to Basics 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2022

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 20.-23. huhtikuuta 2022.

Festivaalin yhteensä 34 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

La 23.4.2022

Klo 14.30 Homebound (71 min, Britannia 2021, ohj. Sebastian Godwin) + alkukuvana Black Peider (11 min, Suomi 2022, ohj. Jukka Vidgren) (festivaalinäytös 2/2)

Homebound on perinteiseen brittiläiseen kauhumaisemaan sijoittuva omintakeinen perhepainajainen, jonka nuorten keskushahmojen arvaamattomuudessa on häivähdyksiä Eskil Vogtin The Innocentsista (2021) ja sitä kautta myös Stephen King -klassikko Maissilapsista (1984), ikonisesta Village of the Damnedista (1960) ja etenkin sen jatko-osasta Children of the Damnedista (1964).

Homebound

Klo 16.30 Speak No Evil (98 min, Tanska-Hollanti 2022, ohj. Christian Tafdrup) (festivaalinäytös 2/2)

Hanna Bergholmin Pahanhautojan rinnalla Sundance-festivaalin Midnight-sarjassa huimaa suitsutusta osakseen saanut Speak No Evil on satiirista kylmääväksi kauhuksi kiertyvä mestariteos, jonka ohjaaja-käsikirjoittaja Christian Tafdrup muistetaan menestyksestä Kauhea nainen (2017)

Speak No Evil

Klo 18.45 Holy Shit! (90 min, Saksa 2022, ohj. Lukas Rinker) (festivaalinäytös 2/2) – HUOM! Tekijävieras paikalla näytöksessä!

Lukas Rinkerin hykerryttävä high concept -esikoinen yhdistää trilleriä ja pikimustaa komediaa kyljelleen kaatuneessa bajamajassa Joel Schumacherin Phone Boothin (2002) ja Mariano Cohnin 4×4:n (2019) jalanjäljillä.

Holy Shit!

Klo 21.15 The Room (99 min, USA 2003, ohj. Tommy Wiseau) (festivaalinäytös 2/2)

2000-luvun maineikkain kulttielokuva myi loppuun liki kaikki näytöksensä kevään Night Visions -festivaalin ohjelmistossa vuosina 2012-2019 ja tekee nyt eittämättä ikimuistoisesti päräyttävän paluun kolmen vuoden kuivan kauden jälkeen.

The Room

Klo 23.15 Henry: Portrait of a Serial Killer Part II – Mask of Sanity (85 min, USA 1996, ohj. Chuck Parello) (elokuvan ainoa festivaalinäytös)

Kauhuelokuvan modernin klassikon jatko-osassa Henry vaihtaa maisemaa Chicagosta anonyymiin pikkukaupunkiin ja ystävystyy tuhopolttoja sivubisneksenään tehtailevaan Kaihin. Ohjaaja Chuck Parello on alkuperäiselokuvan luojan John McNaughtonin pitkäaikainen työtoveri.

Henry: Portrait of a Serial Killer Part II – Mask of Sanity

Piiskasarja: Mano Destra

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Nahan läiskähdyksen voi melkein kuulla lihan odottaessa sivallusta. Hiljaisuus on hekumallisen paksua lesboeroottisen elokuvan klassikossa. Mustavalkoiset kuvat täyttyvät himosta, joka ei tarvitse sanoja. Koppalakki pukee Cleo Übelmannin lesbodominaa. Solmut pidättelevät sidottuihin naisiin latautunutta vimmaa.

Minimalistisissa kuvissa nainen sitoo toista naista. Kamera katsoo suostumuksella alistettua kehoa elävänä esineenä. Mustavalkoelokuva vuodelta 1986 on sommiteltu kuin taidevalokuva, ja Übelmann julkaisikin sen pohjalta myöhemmin myös kuvakirjan.

Mano Destra

(Cleo Übelmann, 1986)

formaatti: 16mm
kesto: 60 min
kieli: ei dialogia
K18 (anniskelunäytös)

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€

Kuukauden eastern: Partisaanit

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Kuukauden easternien gibanica-spesiaali hälventää vappukrapulan taatun jugoslaaviactionin voimin! Stole Jankovicin PARTISAANIT (1974 / 35mm) on edustava näyte Balkanin Hollywoodin kultavuosilta ja kartoilta kadonneen liittovaltion rakkaimmasta genrestä. Internationaalia tähtikaartia johtavat Rod Taylor titolaisena ja Adam ”Batman” West hitleriläisenä upseerina. Taistelujen keskellä molempien intohimojen kohteeksi nauliintuu soma juutalaistyttö (Xenia Gratsos).

– – –

KUUKAUDEN EASTERN: PARTISAANIT
(Partizani / Hell River, Jugoslavia/Liechtenstein/USA 1974)
WHS Teatteri Unionilla ma 2.5. klo 18.00
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 115 min
K-16

liput 10e

Kuukauden easterneja tarjolla joka kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina klo 18.00

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€

NV-uusinnat: What Josiah Saw ja PussyCake

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

NV-uusinnat: What Josiah Saw ja PussyCake

Sunnuntaina 24. huhtikuuta päättyneen, kuluvan vuosikymmenen ensimmäisen kevätkauden Night Vision -festivaalin ohjelmistosta katetaan vielä tarjolle kaksi väkevää uusintanäytöstä.

Festivaalin kunniavieraana Helsingissä käväisseen Vincent Grashaw’n kolmas pitkä ohjaus What Josiah Saw on poikkeuksellisen kylmäävä ja ihon alle tunkeutuva southern gothic -tarina, jonka vaikuttavimman roolisuorituksen tekee Terminator 2 -tähti Robert Patrick.

I Am Toxic -ohjaaja Pablo Parésin uunituore PussyCake edustaa aika tavalla toista äärilaitaa. Eteläamerikkalaisessa rantakaupungissa pinteeseen joutuvasta asennemimmien punk-bändistä kertova kauhukomedia päivittää scifi-kauhun estetiikkaa taitavasti, rouheaa splatteria unohtamatta.

Ke 4.5.2022 klo 18.00

WHAT JOSIAH SAW

Juuri päättyneen Night Visions festivaalin -kunniavieraan Vincent Grashaw’n kolmas pitkä ohjaus What Josiah Sawvie psykologisen kauhun Coen-veljesten Menetetyn maan moderneihin western-maisemiin ja sukeltaa samalla American Gothic -estetiikan ytimeen.

Nuori teksasilaismies Thomas (Scott Haze) asuu vanhalla farmilla armottoman isänsä Josiahin (Robert Patrick) kanssa. Poika koettaa pitää isän mielialaa yllä välttyäkseen armottomilta nöyryytyksiltä. Niitä on jatkunut niin pitkään kuin Thomas muistaa. Siksi hänen siskonsa Mary (Kelli Garner) ja veljensä Eli (Nick Stahl) ovat paenneet teilleen.

Kohtalo saattaa isän lopulta yhteen traumatisoituneen jälkikasvunsa kanssa. Aika ei ole sittenkään parantanut kaikkia haavoja, ja mennneisyyden arvet on revittävä auki edes jonkinlaisen tasapainon saavuttamiseksi.

What Josiah Saw on kiehtova yhdistelmä folk-kauhua, toiminnallista rikostrilleriä, road movieta ja kouraisevaa, intensiteetillä äärimmilleen viritettyä jännitysdraamaa. Julma huumori ja sukupolvirajat ylittävät painajaiset asettuvat tyylikkäästi samaan pakettiin. Väkevästi näytelty hybridi myös pitää korttinsa piilossa pokeriammattilaisen itsevarmuudella aivan viime minuuteilleen saakka.

 

USA 2021

120 min.

Ohjaus: Vincent Grashaw

Käsikirjoitus: Robert Alan Dilts

Tuotanto: Angelia Adzic, Vincent Grashaw, Ran Namerode, Bernie Stern

Kuvaus: Carlos Ritter

Musiikki: Robert Pycior

Rooleissa: Robert Patrick, Nick Stahl, Scott Haze, Kelli Garner, Tony Hale, Jake Weber

Esitysformaatti: 4K DCP

Kieli: englanti, ei tekstitystä

Ikäraja: 18, anniskelunäytös

 

IN ENGLISH

”Has elements of folk horror, road movie, a crime drama, and domestic tragedy. They live under the umbrella of what I’d call a generational horror film. A visual representation of what trauma feels like. On that front, it’s a rousing success. — It’s a haunting waking nightmare that seeps into the soul.”

– Joonatan Itkonen / Toisto.net

Ke 4.5.2022 klo 20.30

PUSSYCAKE

PussyCakella pukkaa keikkaa. Asennemimmien punk-bändi kesyttää yhden yleisön ja hyppää yötä vasten keikkabussiin, ajaakseen pieneen rantakaupunkiin seuraavan illan show’ta varten. Manageri pumppaa suojatteihinsa energiaa, vaikka horisonttiin nousee huolestuttavia merkkejä.

Miksei keikkabuukkari – ja managerin miesystävä – vastaa viesteihin? Miksi surffaajien paratiisilta näyttävän kaupungin kadut ovat autiot vaikka aurinko paistaa? Rantahiekkaan on haudattu kymmeniä ihmisiä kaulaa myöten, ja outoja liskoja takaraivossaan kantavat kyläläiset tappavat verenhimoisesti kaiken, minkä käsiinsä saavat.

Post-apokalyptisestä kauhutrilleristään I Am Toxicista (NV kevät 2019) muistettavan PabloParésin PussyCakessa avaruusolentojen invaasio kohtaa zombie-estetiikan. Tuloksena on naisenergialla kyllästettyä kauhumättöä, jossa genrekonventiot täydentävät toisiaan huippuviihdyttävin lopputuloksin.

Oksentamalla siirretty avaruuspöpö ja ihmiskarjan niskaan pesiytyvät loiset päivittävät scifi-kauhun visuaalista kuvastoa. Kaasu pohjassa etenevä kerronta, pikimusta huumori ja tyylitietoinen roiskuttelu täydentävät paketin. PussyCake potkaisee persuksille, mutta tekee sen pilke silmäkulmassa.

Unelias rantakaupunki antaa maailmojen kohtaamiselle eksoottiset puitteet. Peruslätistelyn yläpuolelle elokuvaa nostavat myös persoonalliset hahmot: PussyCaken naisissa on karismaa ja bändin sanailussa metkaa kaverikemiaa.

Argentiina 2022

83 min.

Ohjaus: Pablo Parés

Käsikirjoitus: Maximiliano Ferzzola

Tuotanto: Leonardo Giuliano, Simón Ratziel

Kuvaus: Matías Rispau

Musiikki: Pablo Fuu

Rooleissa: Maca Suárez, Aldana Ruberto, Sofia Rossi, Anahi Politi, Flor Moreno

Esitysformaatti: DCP

Kieli: espanja, tekstitys englanti

Ikäraja: 18, anniskelunäytös

 

IN ENGLISH

”The struggling all girl rock band, PussyCake, kicks off a new tour in the hopes that it will be the spark they need to resurrect their careers. Things don’t start off well, however, as they show up to their first gig to find the place deserted. The band soon discovers that being forgotten by their fans is the least of their problems, as they catch the attention of horrors from beyond our reality. With reverence for many of the eighties classics we love, Pablo Parés’ PussyCakepromises monsters, inter-dimensional journeys, kickass music and of course, lots of gore!” – Production notes

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 16,00€

VIVA EROTICA 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Kahden hullun kaipuun täyttämän vuoden jälkeen aistillisten seikkailujen aika koittaa jälleen – Viva Erotica tulee taas, ja ohjelma on häikäisevämpi kuin koskaan!

Tarjolla on tuttuun tapaan neljä päivää kaikenlaisen erotiikan värittämää valaistumista: valikoima ulottuu Albert Serran kuninkaallisesti kruisailevan Libertén (2019) ja Denis Côtén roisin seksiterapiakomedian That Kind of Summerin (2022) kaltaisien modernien mestariteoksien, Torgny Wickmanin huippusuositun sukupuolivalistusklassikon Mera ur Kärlekens språk (1970) ja pornon kulta-ajan Elviksen John Holmesin tähdittämän Tapestry of Passionin (1976) kautta yhdysvaltalaisen fetissi-auteur Maria Beattyn noituutta ja halua käsittelevän Spit and Ashesin (2019) kaltaisiin uuden feministipornon helmiin.

Nämä ja monet muut vievät jälleen kerran tutkimusmatkalle elokuvataiteeseen puhtaimmillaan seksin ja halun prisman kautta – ”our passion for cinema in the service of a cinema of passion!”

Liput

Festivaalipassi: 55 € (sis.kaikki leffat, rajoitettu määrä kaupan)
Päiväliput: 15/20€
Yksittäiset: 10€

Aikataulu:

TORSTAI 5.5.2022

18:00 LIBERTÉ (Albert Serra, 2019), DCP, 2,18′

20:45 RASPUTIN – ORGIEN AM ZARENHOF (Ernst Hofbauer, 1984), 35mm, 1,31′

PERJANTAI 6.5.2022

18:00 MORE ON LANGUAGE OF LOVE (Torgy Wikman) 35mm, 1,30′

20:00 MOLLY (Mac Ahlberg, 1976) 35mm, 1,36′

22:00 BOCKENS HUS (1973; Nishimura Shōgorō) DCP 1,28′

LAUANTAI 7.5.2022

18:15 HOUSE OF WHIPCORD (Peter Walker, 1974)16mm, 1,42′

20:15 TAPESTRY OF PASSION (Alan Colberg, 1976)35mm, 1,17′

22:00 SPIT AND ASHES (Maria Beatty, 2019) DCP, 1,13′

SUNNUNTAI 8.5.2022

16:30 THAT KIND OF SUMMER (Denis Cote, 2022) DCP, 2,17′

19:00 KOULUTYTTÖJEN KIIMA-AIKA (Erwin C. Dietrich, 1979) 35mm, 1,31′

Kaikki elokuvat K18 (anniskelunäytös)

Torstai 5.5.2022

ARISTOKRAATTISIA AHTEREITA JA JALOSUKUISTA JÖRNIMISTÄ

Kahden sosiaalisen etäännyttämisen korpivuoden jälkeen meillä kaikilla on varmaan jokseenkin samanlainen olo kuin innokkailla aristokraateilla Albert Serran omaleimaisessa kruisailun ylistyslaulussaan LIBERTÉ (2019): tässä sitä ollaan, päät täynnä ylettömän perverssejä fantasioita (ja leffan alussa näillä tyypeillä totisesti on melkoisen pervoja ideoita), mutta kun lopulta pääsemme ihmisten seuraan, ei likaisiin hommiin olekaan niin helppo ryhtyä. Siksipä tuumimme, että Viva Erotica 2022:n ensimmäisen päivän pitää alkaa tällä nimenomaisella elokuvalla. Ja kun kerran olemme tässä miljöössä, miksipä emme viipyisi hetken aatelisten ja varakkaiden maailmassa, heidän joilla on loputtomasti rahaa ja aikaa toteuttaa turmeltuneimmat himonsa. Esitelkäämme siis Ernst Hofbauerin RASPUTIN – ORGIEN AM ZARENHOF (1983), ”Koulutyttöraporttien” kummisedän ainokainen ekskursio hardcore-pornon pariin (ja meno tässä elokuvassa todella yltyy kovaksi!). Hänen hintavimmassa tuotannossaan loistokkaat vartalot nuoleskelevat, paneskelevat ja piiskaavat toisiaan ylellisissä lavasteissa. Eteeristä elokuvataidetta ja estotonta eksploitaatiota: tervetuloa Viva Eroticaan!

Perjantai 6.5.

RUOTSALAISTA RIETTAUTTA MAAILMALLE!

Jossain vaiheessa tämän oli tapahduttava: kuinka Viva Erotica voisi olla osoittamatta kunniaa maalle, joka on tehnyt seksielokuvien eteen enemmän kuin mikään muu maa maailmassa? Myönnetään totuus: kiitos Ingmar Bergmanin, Arne Mattsonin ja vähäisempien lahjakkuuksien laumojen, seksistä tuli laadukkaan elokuvan aiheistoa. Jos 50-luvun alkuvaihetta leimasi vielä aiheiston ja tunnelmien paikallisuus (keskikesän melankolia, jne.), 60-luvun lopulle tultaessa Ruotsi oli muuntautunut seksifantasioiden tuotannon kansainväliseksi keskukseksi. Tanskalaiset seksologit Inge ja Sten Hegeler matkasivat sinne tekemään lukuisia sukupuolivalistuksen merkkiteoksia yhdessä paikallisen erotica-auteurin Torgny Wickmanin kanssa (MORE ON LANGUAGE OF LOVE, 1970). Ruotsalainen mestarikuvaaja ja ohjaaja Mac Ahlberg hankki myös kannuksensa Tanskassa ennen kuin palasi kotimaahan valmistamaan lukuisia pornoklassikoita, mutta tähtäsi myös ulkomaiden markkinoille kuvaamalla englanniksi (MOLLY, 1977). Ja ruotsalaisen seksi-internationalismin huipulle päästään Nikkatsu Filmsin vuosina 1971-73 Ruotsissa kuvaamien kuuden Sweden Porn -elokuvan myötä. Jo vain: japanilaisia seksi- ja irstailutarinoita pohjoismaisien esiintyjien voimin, näiden omalla äidinkielellä (BOCKENS HUS / INJŪ NO YADO, Nishimura Shōgorō, 1973)! Viva Erotica 2022:n toinen päivä paljastaa, että Ruotsi oli aikoinaan melkomoinen maa!

Lauantai 7.5.

TUHMAA NOIRIA JA TUIMIA NOITIA

Nishimuran elokuvassa esitelty rikollinen mielenlaatu johdattaa meidät elegantisti kolmanteen päivään, joka tarjoilee mielinmäärin jännitystä rikoksen ja rangaistuksen linssin läpi nähtynä. Pete Walkerin HOUSE OF WHIPCORD (1974) on mitä harvinaisin yksilö: liberaalilla poliittisella agendalla varustettu eksploitaatioelokuva. Elokuvan tekemisen aikaan Iso-Britanniassa harkittiin ruumiillisten rangaistusten ja kuolemantuomion palauttamista, ja elokuva otti tylyn yksiselitteisen kannan näihin taantumuksellisiin pyrintöihin. Hiukkasen hyväntuulista helpotusta tarjoilee Alan Colbergin TAPESTRY OF PASSION (1976), yksi pornon kultakauden Elviksen, John Holmesin tähdittämän Johnny Wadd -elokuvasarjan eksentrisemmistä osista. Päivän päättää SPIT AND ASHES, hämmentävä sekoitus fetissipainotteista s/m-pornoa, noitakauhua ja feminististä sisaruutta. Tarina jossa tiukkapipoiset munkit saavat ansionsa mukaan, kun taas naiset löytävät lohdun ja nautinnon omasta keskuudestaan…

Sunnuntai 8.5.

PARITTELUA JA POHDISKELUA PIENISSÄ PIIREISSÄ

Viva Erotica 2022:n neljäs päivä tulee liian nopeasti, ja loisteliaat elokuvaorgiamme saavuttavat kliimaksinsa. Päätimme lopettaa ensimmäistä päivää muistuttavaan kaksoisnäytäntöön: hieman taiteellisemmanpuoleinen nykyelokuva (THAT KIND OF SUMMER, Denis Côté 2022) yhdessä samanteemaisen kaupallisen klassikon kanssa (Erwin C. Dietrich, 1979). Tämän päivän festivaalien vakiovieras, kanadalainen Denis Côté, ja edesmennyt sveitsiläinen tissi-ja-takamus -yrittäjä Erwin C. Dietrich käsittelevät molemmat eristyksissä olevia naisia – jotka edellisen elokuvassa läpikäyvät terapiaa vailla tavoitetta muutoksesta, jälkimmäisessä viettelevät (tai vain hämmentävät) miespuolisia kumppaneitaan.  Côté pidättäytyy fantastisen aistillisessa vihjailussa, kun taas Dietrich on niin suorasukainen kuin ei-hardcore-tuotannossa on mahdollista. Epätodennäköinen parivaljakko kohtaa toisensa siekailemattoman naiseuden ja uutuuden uteliaisuuden ylistyksessään Viva Erotican temmellyskentällä: aidon elokuvan turvatilassa, jossa kaikki on sallittua eikä mitään ole kielletty!

*** LEFFAT ***

LIBERTÉ (Albert Serra, 2019)

Vuonna 1774 joukko ranskalaisia libertiinejä pakenee Preussiin, kaikista maailman paikoista. Mutisten toisilleen iljettävimpiä sukupuolisia fantasioitaan huikeista skatologisista sekoiluista julkisen teloituksen kaltaisiin kidutusskenaarioihin, nämä aristokraatit valmistautuvat kruisailuun öisessä metsässä – jossa he sitten osoittautuvatkin paljon ujommiksi ja epävarmemmiksi kuin odotettua..! LIBERTÉ on totisesti erikoislaatuinen yksilö: kenties uskollisin koskaan nähty kuvaus kruisailusta, tuosta pariutumisrituaalista, joka koostuu pitkistä jaksoista seisoskelua ja molemminpuolista tuijottamista; ja sellaisenaan absurdin huvittava elokuva – mutta vauhtiin päästäessä meno yltyy sangen kiimaiseksi, kun maito loiskuu alastomien neitojen päälle ja pakarat paukkuvat ankarasti. Ja hei: on kunnioitettava jokaista seksileffaa, jossa tuottaja itse ottaa osaa tuhmaan toimintaan!

RASPUTIN – ORGIEN AM ZARENHOF (Ernst Hofbauer, 1983)

Parantaja ja messiaaninen visionääri Grigori Jefimovitš Rasputin on historiallinen hahmo, johon jokainen jo hänen eläessään – ja vielä enemmän hänen kuoltuaan – projisoi omia fantasioitaan ja pelkojaan. Avain Rasputinin myyttiin on Grigori Jefimovitšin legendaarinen seksuaalinen kyvykkyys: hänen kerrotaan järjestäneen orgioita naispuolisille seuraajilleen, jotka kaipasivat niin hengellistä täyttymystä kuin toisenlaistakin täytettä toden teolla (jotkut hänen saamistaan kirjeistä ovat aivan uskomattomia…). Joten vaikka RASPUTIN – ORGIEN AM ZARENHOF saattaa olla kaukana historiallisista faktoista, se on silti äärimmäisen uskollinen sille tavalle, jolla ihmiset kuvittelivat (ja kuvittelevat) Rasputinin. Lisäksi näyttävät puvut ja lavasteet ovat itse asiassa historiallisesti melko uskollisia – mikä sopiikin tällaiselle suurtuotannolle, jolla ikuinen kitupiikki, tuottaja Alois Brummer ja hänen auteur-työparinsa Ernst Hofbauer pystyttivät monumentin todellisille kyvyilleen. Sillä yksi asia on varmaa: näiltä kahdelta ei kukaan osannut odottaa mitään näin loisteliasta ja taidokasta!

MORE ON LANGUAGE OF LOVE (Torgny Wickman, 1970)

Elokuvallaan MORE ON LANGUAGE OF LOVE (1969) Torgny Wickman (ohjaus), Inge ja Sten Hegeler (käsikirjoitus, haastattelut) sekä jälkimmäisten kollega Maj-Briht Bergström-Walan osuivat kansainvälisen seksi(valistus)elokuvan kultasuoneen. Tarvittiin siis lisää samaa, ja sitähän pikaisesti tehtiin: Mera ur kärlekens språk. Mitä jatko-osiin tulee, se on parempi kuin tuo ensimmäinen ekskursio rakastelun riitteihin ja rutiineihin. Siinä missä ensimmäinen osa käsitteli kaikenlaista ”peruskamaa”, More on Language of Love tarkastelee vähemmän tavallisia hauskanpidon muotoja, aiheiden ulottuessa lasten masturbointitarpeista vanhusten välisen seksin kautta pornofilmikuvausten kulissien taakse. Aivan lumoava sekoitus yhteiskunnallista keskustelukulttuuria ja nopean rahan estetiikkaa ja asennetta!

MOLLY (Mac Ahlberg, 1977)

Daniel Defoen The Fortunes and Misfortunes of the Famous Moll Flanders (1722), riehakas ja raisu fiktioversio 1600-lukulaisen taskuvarkaan Moll Kingin elämästä ja seikkailuista on sovitettu lukuisia kertoja valkokankaalle. MOLLY lienee alkuteokselle vähiten uskollinen versio, mutta se on myös kaikkia muita hauskempi, ynnä elokuvallisesti parhaiten tehty, kiitos Mac Ahlbergin, jonka viimeinen eroottinen elokuva on yhtä juhlaa aisteille. Pohjoismainen hottis löytää itsensä keskeltä Ranskan Rivieran seurapiirien kevyesti eksentristä läpileikkausta, joille kaikki on sallittua, yleensä hyväntuulisella ja lempeällä tavalla (muutamia ilkeyksiä ja väkivaltaisuuksia lukuunottamatta). Kultakauden porno on harvoin näyttänyt näin säteilevältä ja vapautuneelta!

BOCKENS HUS / INJŪ NO YADO (Nishimura Shōgorō, 1973)

Vuosina 1971-73 tuotantoyhtiö Nikkatsu kävi joka vuosi Ruotsissa kuvaamassa kaksi osaa roman porno -elokuvasarjaansa käyttäen paikallisia näyttelijöitä, mutta japanilaisia tekijöitä (ainakin päätehtävissä kuten ohjaus, käsikirjoitus jne.). Nishimura Shōgorōn BOCKENS HUS / INJŪ NO YADO oli viimeinen tällainen Sweden Porn, kuten niitä kotimaassaan kutsuttiin, ja se on kiistatta sarjan onnistunein osa. Nishimuralle tuttuun tyyliin elokuva tarjoilee eriskummallisen sekoituksen satiiria ja väkivaltaa: se alkaa löyhänä versiointina Joseph Hayesin ja William Wylerin EPÄTOIVON HETKISTÄ (The Desperate Hours, 1954/55) pahisjoukon ottaessa perheen panttivangiksi näiden kotona, mutta muuntuu sitten hitaasti paitsi valtapeliksi, myös erikoiseksi paineen alle asetettujen sosiaalisten normien vivisektioksi. Pieni mestariteos, joka parantaa elämänlaatua!

HOUSE OF WHIPCORD (Peter Walker, 1974)

Brittiläisen eksploitaatioelokuvan aksiooma Peter Walker ei eläessään suostunut myöntämään, että hänen naisvankila-roughiensa sisälsi poliittisesti progressiivisen agendan, mutta on vaikea uskoa hänen olleen epätietoinen tuona aikana käydyistä keskusteluista koskien ruumiillisen rangaistuksen ja kuolemantuomion palauttamista Englantiin. No, kenties hänellä ei ollutkaan aiheesta sanottavaa, mutta paljon näytettävää oli: salainen ja erittäin yksityinen rangaistuslaitos huonoina ellei suorastaan pahoina pidetyille tytöille; pitkitettyjä piiskaussessioita; runsaasti alastomuutta; hirttotuomioita; hiljaisen kollaborationismin kauhua; sekä ahdingon ja kostonhimon synnyttämää raivoa, joka lopulta kaataa jokaisen fasistisen järjestelmän. Brittiläistä rangaistusfetisismiä on harvoin juhlittu vastaavalla rouheudella.

TAPESTRY OF PASSION (Alan Colberg, 1976)

Vuonna 1971 Bob Chinn ohjasi elokuvan JOHNNY WADD, ensimmäisen osan kymmenosaista sarjaa kevyen komediallisia porno-noireja, joiden pääosassa nähtiin XXX-jumala John Holmes 7XL-koon lerssinsä luovalla käytöllä rikoksia ratkovana yksityisetsivänä! TAPESTRY OF PASSION on sarjan ainoa aito (ts. Holmesin tähdittämä) osa, jonka ohjasi joku muu kuin Chinn, nimittäin Alan Colberg, joka piti tyylikkäästi jännityksen ja mehukkuuden odotetun korkealla tasolla. Tällä kertaa Johnnylla on vastassaan mitä erityislaatuisin pirullinen nero: mustan lesken tavoin asiakkaansa myrkyttävä domina… Tervetuloa pornon kultakauden parhaimmiston pariin, aikaan jolloin oli mahdollista tehdä tällaisia pikaisia viihdykkeitä tyylillä ja glamourin tajulla!

SPIT AND ASHES (Maria Beatty, 2019)

Viimeisen kolmisenkymmenen vuoden ajan Maria Beatty on vallannut itselleen aivan oman lokeron elokuvamaailmassa – kutsuttakoon sitä surrealistiseksi avantgarde-fetissipornoksi: todellakin harvinaista laatua sikäli, että hänen töissään ensiluokkainen tyylikkyys ja korkea elokuvallisen draaman taju eivät missään vaiheessa pääse häiritsemään sitä ominaisuutta, jota pornosanastossa nimitetään ”käytettävyydeksi”. SPIT AND ASHES on yksi Beattyn taidokkaimpia luomuksia: keskiajalle sijoittuva essee kirkollisten auktoriteettien vallan väärinkäytöstä näyteltynä aina kivuliaina, usein parantavina (ja ajoittain kostonhimoisina) S/M-kohtaamisina. Eroottisista veisuista vastaa no wave -keisarinna Lydia Lunch!

UN ÉTÉ COMME ÇA (Dénis Côté, 2022)

Kolme naista kutsutaan kiintoisan selittämättömällä tavalla käsittelemään sukupuolisia mieltymyksiään sijaisterapeutin ja sosiaalityöntekijän (kuvion ainoa miespuolinen henkilö) ohjauksessa. Yhden naisen kohdalla äärimmäinen sukupuolivietti liittyy hyväksikäyttöön: muiden tapauksissa se vain on mitä on. Naiset keskustelevat. Ja masturboivat. Ja haaveilevat yksinäisyydessä. Vapaapäivänään he osallistuvat himoitsemiinsa seikkailuihin. Lopuksi juuri mikään ei ole muuttunut, mikä on monella tapaa hyvä asia. Asian ytimessä on nautinnollinen ajankäyttö ja lepo – ja sen tosiasian hyväksyminen, ettei kokonaisen jalkapallojoukkueen hoitelemisesta tai rekkakuskin kaikkiin ruumiinaukkoihin tarjoamasta kovasta käsittelystä nauttiminen tee kenestäkään huonompaa ihmistä.

KOULUTYTTÖJEN KIIMA-AIKA (Erwin C. Dietrich, 1979)

Eikö arkipäiväisyyden painottaminen olekin paras tapa ylistää seksiä? Ja eikö pornon todellinen ilo ole vähemmän mestariteoksissa kuin jokapäiväisessä viihteessä – joka kenties ambitioiltaan on vaatimatonta, mutta viihdyttämisen ja ilonpidon tarjoilussaan anteliasta? Ensi silmäyksellä KOULUTYTTÖJEN KIIMA-AIKA on vain yksi pikatuotanto lisää Erwin C. Dietrichiltä, tuolta sveitsiläisen softcoren Stahanovilta. Mutta lähemmällä tarkastelulla elokuva paljastaa todelliset ominaisuutensa: taitavasti kaiken kevyenä ja raikkaana pitävät esiintyjät, huolettoman vapautuneen ohjauksen, lopputuloksena reipasta ja leikkisää hupia – elokuvaa aivan tavallisen elokuvan tekemisen ja yleisön palvelemisen ilosta. Plus: yhtä elokuvan ”ruotsalaisista” esittää 70-luvun alastoman Ranska-glamourin aksiooma Brigitte Lahaie!

IN ENGLISH

THURSDAY 5.5.

Aristocratic Arses and Noble Knobbings

After two years in the wilderness of social distancing, we probably all feel a bit like the eager aristocrats in Albert Serra’s quirky paean to the world of cruising: Liberté (2019). Here we stand, each with a head full of extravagantly perverse fantasies (and do these guys at the beginning come up with some weird shit), but when we finally find ourselves in the company of others, doing the dirty deed doesn’t come easy. Which is why we thought day one of Viva Erotica 2022 has to start with this very particular film. And while we’re in that milieu why not stay among the noble and wealthy, those with endless money and time to realise their most depraved desires.

Enter Ernst Hofbauer’s Rasputin – Orgien am Zarenhof (1983), the Schulmädchenreport-godfather’s lone excursion into hardcore porn (and things do get hard here!). In this, his most expensive production, luxurious bodies languidly lick and fuck and whip each other within luscious set designs. Ethereal film art and exuberant exploitation: welcome to Viva Erotica!

FRIDAY 6.5.

Swedish Sinfulness for the World!

At some point we had to go there, for how could Viva Erotica not pay explicit tribute to the country that did more for sex in the movies than any other on this planet? Let’s face it, thanks to the likes of Ingmar Bergman, Arne Mattsson and hordes of lesser luminaries, sex became a quality topic for cinema. While its 50s beginnings still feel very local in subject and mood (midsummer melancholia and all that), by the late 60s Sweden would mutate into an international hub of sex fantasy production. Danish sexologists Inge & Sten Hegeler went there to make numerous sex education milestones under the guidance of local erotica auteur Torgny Wickman (More on Language of Love, 1970). Swedish master cinematographer-cum-director Mac Ahlberg, also honed his craft in Denmark before making several porn classics back home, but aimed at an international market and shot in English (Molly, 1977). And we come to the zenith of Swedish sex internationalism, the six classics Nikkatsu Films shot there between 1971 and 1973 under the series title Sweden Porn. Yes, Japanese tales of sex and debauchery with Nordic performers doing it in their original language (Bockens hus / Injū no yado, 1973; Nishimura Shōgorō)! As Day Two of Viva Erotica 2022 reveals, once upon a time Sweden was truly something!

SATURDAY 7.5.

Naughty Noir and Whip-Wielding Witches

The sinister criminal mindset at work in Bockens hus elegantly leads us to Day Three, which offers excitement galore through the lens of crime and punishment. Pete Walker’s House of Whipcord (1974) is the rarest of beasts: an exploitation film with a liberal, political agenda. Produced and released at a time when Great Britain was considering a return to corporal and capital punishment, this work made a bluntly unambiguous case against such reactionary notions. A bit of jocular relief is offered by Alan Colberg’s Tapestry of Passion (1976), one of the more eccentric entries in the legendary Johnny Wadd series of adult noir comedies staring the Elvis of golden age porn John Holmes. The day ends with Spit and Ashes, a perplexing mix of fetish-heavy S/M-porn, witchcraft horror and feminist sisterhood in which bigot monks get what they deserve, and women find comfort and pleasure with one another…

SUNDAY 8.5.

Closed Quarter Copulations cum Contemplations

Day Four of Viva Erotica 2022 arrives far too soon – our splendid movie orgy is cumming to its climax. We decided to bookend our journey with a pairing similar to our Day One double bill: a fine piece of contemporary cinema with a more artful edge (That Kind of Summer, 2022; Denis Côté) and a similarly themed commercially-minded oldie-but-goldie (Sechs Schwedinnen im Pensionat, 1979; Erwin C. Dietrich). Current film festival regular, Canadian Denis Côté, and the late Swiss T&A-entrepreneur Erwin C. Dietrich both deal with a group of women in seclusion – the former has them undergo therapy without the aim of changing them, the latter shows them seducing (or plainly confusing) their male counterparts. Côté is suggestive in a fabulously sensual way, while Dietrich is as full-frontal as is possible within a non-hardcore production. In their praise of female cheekiness, and lust for new experiences, this unlikely duo converges in Viva Erotica’s playground. A safe-space of true cinema, where everything goes and nothing is forbidden!

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 55,00€

PUNK THE CAPITAL – Building a Sound Movement

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Punkrockin räjähtävä esiinnousu törmäytti yhteen musiikin voiman, ystävyyden ja kirkkaat mielet Washingtonissa. Elokuva tutkii muutoksen aikakautta vuodesta 1976 vuoteen 1983, asettaen ilmiön punkin ja rockin tarinoiden laajempaan kehykseen.

Miksi aikakauden soundit ja ideat yhä vaikuttavat ja ispiroivat ympäri maailmaa? Dokumentti rakentaa muotokuvan liikehdinnästä, joka ei vain uudelleenmääritellyt musiikkigenreä, vaan myös loi mallin tee-se-itse-kulttuurille ja yhteiskunnalliselle ja poliittiselle osallistumiselle. Tarkentaen yhtyeisiin, kuten Bad Brains, Minor Threat ja The Slickee Boys ja henkilöihin kuten Henry Rollins, Ian MacKaye ja Cynthia Connolly, se vie meidät Washingtonin punk-liikkeen ytimeen.

Näytöksen jälkeen on tilaisuus keskustella Jeff Nelsonin (Minor Threatin jäsen, yksi Dischord Recordsin perustajista) ja ohjaaja James June Schneiderin kanssa.

James June Schneider, Paul Bishow, Sam Lavine: PUNK THE CAPITAL (2019, 88 min)

Formaatti: DCP

Kieli: englanti (ei tekstitystä)

— IN ENGLISH

When punk rock exploded in Washington DC, it was a mighty convergence of powerful music, foundational friendships, and clear minds. Punk the Capital ex-plores the inspiring story of how this singular punk subculture took root in an un-likely place at the perfect time. The film dives deep into a movement that not only redefined a genre, but created a lasting model for DIY culture and political en-gagement. Situating DC punk within the larger narratives of rock ’n’ roll, this film reveals why the sounds and ideas of this revolutionary music scene continue to influence and inspire people across the globe. 

Features bands such as Bad Brains, Minor Threat, Slickee Boys, Void, Faith, Rites of Spring, Half Japanese, Black Market Baby, Tru Fax, SOA, The Enzymes, and the Insaniacs.

Features personalities such as Henry Rollins, Ian MacKaye, HR (Bad Brains) Jello Biafra, Cynthia Connolly, Joe Keithley, Howard Wuelfing, Don Zientara and many more. 

11.5.2022 @ 19:00 Punk the Capital screening and Q&A

Punk the Capital: Building a Sound Movement

2019, 1h30 min

Directed by James June Schneider, Paul Bishow 

Jeff Nelson (Minor Threat, Dischord Records) will be present for Q&A alongside Punk the Capital co-director James June Schneider. 

• “Punk the Capital is a must see […] Who would have thought that mid-1970s Washington, a deathly boring city, where the streets emptied at 6pm, would in a decade become synonymous with the most vital American punk rock.” Libération (France)

• !Paul Bishow and James June Schneider”s fascinating documentary Punk The Capital successfully captures the zeitgeist that changed the world.” – Film Threat 

• ”It is deeply intelligent and satisfying, a moving and affectionate corrective to punk’s traditionally bleak self-accounting. It is rich in cumulative detail.” – Culture Vulture (UK)

“… a thrilling account of an important musical movement…” – The Village Voice

• “Washington finds itself seen under a new light: that of the youth who, suffocating by the omnipresence of politics, made a punk movement appear in the shadow of the Capitol.” – Les Inrockuptibles (France) 

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.
10,00€

SOLA festival 2022

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

After a long covid break SOLA festival continues its adventurous journey again! This time we will exceptionally have our yearly festival for experimental arts already in May.

For the first time the festival is in two parts:  Wednesday 4th of May we will have a free pre-festival club at Oodi Library’s Maijansali. The main festival takes place in our usual habitat in the WHS Teatteri Union: Friday and Saturday 13th and 14th of May.

The program consists of a varied selection of sonic and moving image experimentation. From the unique meeting of three titans of Finnish experimental scene Pakasteet (Mika Taanila & Jussi Lehtisalo) + Ilpo Väisänen, to the fluffy Estonian avant-pop of Maarja Nuut, onwards to the new-school electronic abstraction of Helena Pulkkinen and plenty of others!

The moving image program consists of the trailblazing queer-feminist experimentalism of Sandra Lahire. And Daïchi Saïtos landscape studies, crafted into pleasurable time and space -altering abstractions. Before the festival weekend we peek into the visionary universe of Saara Ekström.

More info about all the artists and program: www.solafestival.fi

The festival is organized in collaboration with WHS Teatteri Union and it’s supported by the Finnish Cultural Foundation.

Program

Friday 13.5. WHS Teatteri Union

Sandra Lahire program 1
Daïchi Saïto program 1
Tina Mariane Krogh Madsen
Fågelbörs (Tuure Tammi, Jaakko Tolvi, Matti Luokkanen, Tero Kemppainen)
Helena Pulkkinen
Tomutonttu

Saturday 14.5. WHS Teatteri Union

Sandra Lahire program 2
Daïchi Saïto program 2
Kruununhaka Soundwalk
Minna Koskenlahti
Zherbin
Pakasteet (Jussi Lehtisalo & Mika Taanila) + Ilpo Väisänen
Maarja Nuut

Tickets
Friday 13th of May 10e
Saturday 14th of May 10e
Friday & Saturday 15e

www.solafestival.fi

——————————————

Timetable

Friday 13.5.

18.00
Sandra Lahire: Arrows 1984 15min DCP
Daïchi Saïto: Chiasmus 2003 16mm 8min
LIVE 1 Tina Mariane Krogh Madsen
Daïchi Saïto: Never A Foot Too Far, Even 2012 14min 16mm (double projection)
LIVE 2 Fågelbörs (Tuure Tammi, Jaakko Tolvi, Matti Luokkanen, Tero Kemppainen)
**break**
21.00
Sandra Lahire: Terminals 1986 18 min DCP
LIVE 3  Helena Pulkkinen
Daïchi Saïto: earthearthearth 2022 30min 35mm
LIVE 4 Tomutonttu
__

Saturday 14.5.

15.00
Kruununhaka Sound Walk

18.00
Sandra Lahire: Lady Lazarus 1991 25min DCP
LIVE 5 Minna Koskenlahti
Daïchi Saïto: Engram of Returning 2015 18:30min 35mm
Sandra Lahire: Night Dances 1995 15 min DCP
LIVE 6 Zherbin
**break**
21.00
LIVE 7 Pakasteet (Jussi Lehtisalo & Mika Taanila) + Ilpo Väisänen
LIVE 8 Maarja Nuut
Daïchi Saïto: Trees of Syntax, Leaves of Axis 2009 10min 35mm

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.
10,00€ - 15,00€