Näkymät navigointi

Näytös Views Navigation

Tänään

NV-festariennakot: Smoking Causes Coughing ja Project Wolf Hunting

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions ja WHS Teatteri Union tarjoilevat maalis-huhtikuun vaihteen Night Visions -festivaalin ohjelmistosta kaksi tapausta, jotka kuuluvat tapahtuman ohjelmiston kapeimpaan kärkeen.
Smoking Causes Coughing on absurdin komedian neron Quentin Dupieux’n (mm. Mandibles, Rubber, Deerskin) tuorein saavutus, myös maestro John Watersin vuolaasti hehkuttama supersankarielokuva ja Dupieux’n ensimmäinen Cannesin festivaalin viralliseen ohjelmistoon kelpuutettu teos.
Project Wolf Hunting on viime vuonna luulot pois täräyttäneen Rob Jabbazin The Sadnessin häikäilemätön haastaja. Zombie-tematiikan sijaan armeijan salaisesta geenimanipulaatiosta ammentava kiivasrytminen, estoton ja äärigraafinen vyörytys jää takuuvarmasti kummittelemaan mieleen.
Smoking Causes Coughing ja Project Wolf Hunting esitetään myös Night Visions -festivaalin ohjelmistossa 29.3.-2.4., kun tapahtuma levittäytyy WHS Teatteri Unionin lisäksi myös Bio Rex Lasipalatsin ja Cinema Orionin valkokankaille (festivaalinäytösten ennakkomyynti pe 17.3.2023 klo 12.00 alkaen osoitteessa www.nightvisions.info).

La 18.3.2023 klo 18.00
SMOKING CAUSES COUGHING

NV-kestosuosikki Quentin Dupieux ohjasi viime vuonna peräti kaksi elokuvaa. Aikamatkateemainen Incredible But True nähtiin marraskuun 2022 Night Visionsissa eräänlaisena alkulämmittelynä. Absurdin komedian kuninkaan kovimmat paukut säästettiin kevääksi. Cannesin elokuvajuhlilla maailmanensi-iltansa saanut Smoking Causes Coughing on pähkähulluin ja hauskin Dupieux-elokuva miesmuistiin.

Tehtyään ensin näyttävästi selvää maailmanvalloituksesta haaveilleesta kilpikonnahirviöstä lainvalvojaporukka “Tupakkaryhmä” suuntaa kohti retriittiä parantamaan ryhmähenkeään – ja valmistautumaan pääpahis Liskolaisen hyökkäykseen. 1970-lukulaisella tavalla futuristisen vetäytymisbunkkerin uumenissa ryhmän jäsenet virittäytyvät tunnelmaan kertomalla toisilleen tositarinoita. Nämä kuvitetut kertomukset tuovat todellisen lihan Smoking Causes Coughingin luiden ympärille.

Hullu nero Dupieux ei ole ikinä vienyt arvaamatonta metahuumoriaan näin pitkälle: Power Rangersia muistuttavaa Tupakkaryhmää johtaa Meet the Feebles -henkinen kuolaava rottanukke. Ajattelua auttava kypärä saa ymmärtämään ihmiskunnan typeryyden kohtalokkain seurauksin. Silppurin läpi käynyt renki on omasta mielestään edelleen ”ihan ok.” Ja sitä rataa.

Episodimaisen elokuvan sisäinen logiikka testaa katsojaa, mutta silti mestari saa jollain oudolla tavalla antautumaan palapelimaisen tarinan vietäväksi. Ja mikäpä siinä, äkkiväärä huumori, loputtomat kiehtovat yksityiskohdat, Ranskan arvostetuimpien näyttelijöiden mukanaolo ja välillä iloisesti pirskahtelevat verimössöt muodostavat täysin omanlaisensa ja äärimmäisen nautittavan keitoksen, jolle ei verrokkeja löydy.

a.k.a. Fumer fait tousser
Ranska 2022
80 min
Ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus ja leikkaus: Quentin Dupieux
Tuotanto: Hugo Sélignac
Rooleissa: Gilles Lellouche, Vincent Lacoste, Anaïs Demoustier, Jean-Pascal Zadi, Oulaya Amamra, Adèle Exarchopoulos, Tanguy Mercier, David Marsais
Esitysformaatti: DCP
Kieli: ranska, suomenkielinen tekstitys / Language: French, with Finnish subtitles
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH
“Brilliant performances and dumbbell dialogue equal a superhero movie for idiots that surpasses all the tedium of Hollywood blockbusters.”
– 10 Best Films of 2022 by John Waters / Artforum International

“A parody within a parody that has its origins in comedy and Super Sentai television shows (like the Power Rangers or VR Troopers) of the 80s and 90s.”
– Valerie Complex / Deadline

“Every second of Smoking Causes Coughing is so unpredictable and funny you can’t help but love it”
– Germain Lussier / io9.com

“Starts as a homage and then rapidly swerves into a meta-parody of a camp vigilante series in the vein of Power Rangers or other colorful saviors of the universe. —
Smoking Causes Coughing takes the shape of a puzzle narrative constantly shapeshifting evoking a state of psychedelic confusion. The slightly psychedelic liberties that [Quentin] Dupieux takes in the no-holds-barred approach to bending the form follow the only the French experimenter has. —
Dupieux continues to experiment with the elasticity of cinematic narration without alienating a wider audience. Spearheading his trademark brand of absurdity and comical nonsense, the French non-conformist approaches the rabbit hole of meta-fictional narration with a Lewis Carrol verve.”
– Martin Kudlac / Screen Anarchy

La 18.3.2023 klo 19.45
PROJECT WOLF HUNTING

Viime vuonna luulot pois täräyttänyt Rob Jabbazin The Sadness saa nyt todellisen haastajan. Project Wolf Hunting on suuren kaliiberin tuotantoarvojen pulp-elokuvan valioyksilö, joka niputtaa kauhua ja täydellisen säälimätöntä toimintaa virtuoosimaisesti. Scifi-elementti ei tällä kertaa liity zombie-teemaan vaan armeijan salaiseen geenimanipulaatioon, mutta jälki on monin paikoin vielä ronskimpaa kuin The Sadnessissä.

Pääosa tapahtumista sijoittuu valtavalle rahtilaivalle, joka seilaa Filippiineiltä kohti Korean niemimaata. Lastina on joukko väkivaltarikollisia, jotka on tarkoitus saattaa kaltereiden taakse kotimaassaan. Operaatiota valvoo vartijoiden armoton eliittijoukko.

Tilanne räjähtää käsiin, kun osa vangeista vapautuu kahleistaan. Kapina eskaloituu äkkiä täydelliseksi verilöylyksi. Lisäkierroksia ilmaantuu laivan alimmalta kannelta, jonne piilotettu salainen rahti osoittautuu vielä vaarallisemmaksi kuin kriittisimmän turvaluokituksen psykopaattiroistot.

Project Wolf Hunting on kuin ylienerginen yhdistelmä Kaappaus merellä – ja Con Air -toimintatykityksiä, Predatoria ja Hongkong-elokuvan kulta-ajan pidäkkeettömimpiä Category III -rökityksiä. Nykypäivälle ihastuttavasti verta on lyöty pakkiin pääasiassa kunnon perinteisillä efekteillä eikä digiplasmalla.

Henkensä edestä taistelevien merimatkaajien Korean all stars -miehistössä nähdään mm. Ko Chang-seok (Lady Vengeance, The Host), Son Jong-hak (Thirst, Confession of Murder) ja Choi Gwi-hwa (The Roundup, Train to Busan).

Kuten Jalmari Helanderin Sisu, myös Project Wolf Hunting sai maailmanensi-iltansa Toronton festivaalin arvostetussa Midnight Madness -sarjassa.

a.k.a. Neugdaesanyang
Etelä-Korea 2022
122 min
Ohjaus ja käsikirjoitus: Kim Hong-sun
Tuotanto: Gu Seong-mok
Kuvaus: Yun Ju-Hwan
Rooleissa: Seo In-Guk, Jang Dong-Yoon, Jung So-Min, Choi Gwi-hwa, Ko Chang-Seok, Son Jong-hak
Formaatti: DCP
Kieli: korea, englanninkielinen tekstitys / Language: Korean, with English subtitles
Ikäraja: 18, anniskelunäytös

IN ENGLISH
“Korean horror brings Bruckheimer-esque bombast”
– Phil Hoad / The Guardian

“Lots and lots and lots of blood. It flows like wine”
– Michael Gingold / Rue Morgue Magazine

“Crimson-soaked action film that will delight audiences raised on the likes of Ichi the Killer and Riki-Oh: The Story of Ricky”
– Martin Unsworth / Starburst Magazine

“One of the goriest films we’re getting this year”
– Mary Beth McAndrews / Dread Central

“A bloody breath of fresh air, and an immensely fun piece of devil may care genre filmmaking”
– James Mudge / EasternKicks.com

“A brutal and bloody, visceral and violent sci-fi-infused action movie that feels like the love child of Con Air and Predator”
– James Croot / Stuff.co.nz

“If it’s blood you’re thirsting for — in buckets and fountains and passageways decorated with the stuff as if Jason Voorhees were possessed by Jackson Pollock — your ship has come in.

The setup is Con Air on a boat: A whole lotta Korean criminals have been rounded up in the Philippines and are loaded onto a cargo ship back to Korea. —

Of course the prisoners will get loose, that’s a given, and then the kill-fest will begin in earnest. The twist is there’s something else on board that will pose a bigger, gorier, grislier problem than even a ship full of murderers with insufficient adult supervision. Let’s just say, cinematically, it’s a much more efficient violence-delivery device than even this horde of homicide-loving yahoos.“
– Michael Ordoña / Los Angeles Times

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
La 18.3.2023 klo 18.00 SMOKING CAUSES COUGHING
10,00
13 saatavilla
La 18.3.2023 klo 19.45 PROJECT WOLF HUNTING
10,00
23 saatavilla
La 18.3.2023 klo 18.00 & 19.45 Yhteislippu
16,00
21 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ - 16,00€ 57 paikkaa

Pizza Bolognini: Odottamatta

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Englanninopettajalla (Tomas Milian) ja tämän rouvalla (Anouk Aimée) on pirullinen juoni Alberto Lattuadan harvoin nähdyssä, tunnelmallisessa rikosmelodraamassa ODOTTAMATTA (1961 / 35mm): he viettelevät nuoren oppilaan (Jeanne Valérie) kätyrikseen kidnapatakseen rikkaan teollisuuspampun pikkuvauvan… Nukkesarjalle silmää iskevä italonoir tarjosi Milianille tämän ensimmäisen pääosan Bolognini-sivuroolien vanavedessä: häikäilemätön suoritus, jonka jälkeen tie tähtiin oli auki.

– – –

ODOTTAMATTA
(L’imprevisto / L’imprevu)
Italia / Ranska 1961
WHS Teatteri Unionilla
ke 22.3. klo 19.00
formaatti: 35mm
kieli: ranska, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 120 min
K-16

liput 10e / koko sarja 70e

– – –

PIZZA BOLOGNINI -sarja

Unhoon vaipunut italomestari Mauro Bolognini (1922–2001) ei ainoastaan luonut omaa, näyttävää ohjaajakaarta, vaan auttoi itsenäisen filmiuran alkuun kokonaisen kaartin kansansa elokuvantekijöiden parhaimmistoa. Unionin PIZZA BOLOGNINI -sarja esittelee näiden apulaisohjaajina tai käsikirjoittajina startanneiden opetuslasten perintöä, ja muodostaa halkileikkauksen kuplivan genre-elokuvamaan loistokkaimmista vuosikymmenistä. Pohja on valmistettu seksistä ja keskiajasta, täytteenä on kaikkea mehukasta maan ja taivaan väliltä!

Pier Paolo Pasolini * Luigi Bazzoni * Tomas Milian * Pasquale Festa Campanile

to 12.1. klo 19.00
Pier Paolo Pasolini: DECAMERONE (1971) 35mm

ke 8.2. klo 19.00
Pier Paolo Pasolini: CANTERBURYN TARINOITA (1972) 35mm

la 18.2. klo 20.00
Luigi Bazzoni: BLUEN JENGI (1973) 35mm
* huom! näytös on osa Spaghettipäivää, yksittäisliput myynnissä tapahtumasivulta *

pe 3.3. klo 19.00
Luigi Bazzoni: VIIDES SORMI (1971) 35mm

ke 22.3. klo 19.00
Alberto Lattuada: ODOTTAMATTA (1960) 35mm – Tomas Milian

helatorstai 18.5.
klo 15.00
Alberto De Martino: KUOLEMAN NEUVONANTAJA (1973) 35mm – Tomas Milian
klo 17.00
Sergio Martino: SEXIÄ HYMYILLEN (1976) 35mm – Tomas Milian

to 27.7. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: VIATTOMUUS SÄNGYNLAIDALLA (1965) 35mm

to 3.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: SIVEYSVYÖ (1967) 35mm

ke 9.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: RAUTAKOURA (1976) 35mm

ke 16.8. klo 19.00
Pasquale Festa Campanile: HITCH-HIKE (1977) 35mm

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytösliput are not yet available
10,00€ - 70,00€

Animorfia: Little From The Fish Shop

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Kalansuomuja, viemäritunneleita ja baarien tahmeita nurkkia vasten romanttinen rakkaussatu näyttää sopivan vinksahtaneelle. Tummien katujen nukkeanimoitu Pieni merenneito säilyttää Andersenin sadun suloisen synkkyyden, vaikka aikakausi ja ympäristö vaihtuu. Kalakaupan pyrstökäs tytär Pieni ihastuu eräänä päivänä kulmakunnan viinassa marinoituneeseen hurmuriin, eikä mikään määrä hellyyttäviä merinilviäisiä voi enää saada häntä hylkäämään rakastaan.

Tsekkiläisohjaaja Jan Balej on tehnyt pitkään nukkeanimaatioita ripottelematta niihin liikaa sokeria. Kuluneissa miljöissä ja rosoisissa henkilöissä on kiistämättömän tsekkiläinen makuvivahde.

to 23.3. klo 19.00
Jan Balej:
LITTLE FROM THE FISH SHOP
(2015) DCP

 

ANIMORFIA
Eläimellisiä animaatioita

ke 15.2. Marcell Jankovics:
Son of the White Mare 1981 DCP

ke 22.2. René Laloux:
Fantastic Planet 1973 DCP
+ Les escargots 1966 16mm

ke 8.3. Cristobal León & Joaquín Cociña:
La Casa Lobo 2018 DCP

to 23.3. Jan Balej:
Little From the Fish Shop 2015 DCP

ke 5.4. Tatia Rosenthal:
$9.99 2008 DCP

to 11.5. Taiji Yabushita & Yugo Serikawa:
Littlest Warrior 1961 dig./16mm

to 25.5. Jan Balej:
One Night in One City 2007 35mm

ke 7.6. Yōji Kuri:
lyhytelokuvia dig./16mm/35mm

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
39 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 39 paikkaa

Night Visions -juhlanäyttely: 25 ensimmäistä vuotta (1997-2022)

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Vuonna 1997 perustettu Night Visions on kasvanut Pohjoismaiden suurimmaksi festivaaliksi, joka keskittyy vaan ei rajoitu fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin. Juhlanäyttelyyn on koottu tapahtuman alkuperäisiä julisteita 25 ensimmäisen vuoden varrelta sekä valikoima festivaalilla esitettyihin elokuviin liittyviä somisteita, joita suomalaistaiteilijat ovat tehneet kutakin festivaalitapahtumaa varten.

Näyttelytila Galleria Unika sijaitsee WHS Teatteri Unionin yhteydessä, Pilailu-Puodin entisissä tiloissa osoitteessa

Unioninkatu 45 / Siltavuorenranta 18.

Ilmainen sisäänpääsy!

Aukioloajat:
Pe 24.3. klo 18-21
La 25.3. klo 14-18
Ke 29.3. klo 15.30-21.15
To 30.3. klo 14.30-21.45
Pe 31.3. klo 14.30-23.45
La 1.4. klo 11.30-22.45
—–
Night Visions Exhibition: The first 25 years (1997-2022)
What started as an intimate one-nighter in 1997, Night Visions International Film Festival is now the biggest genre film festival in the territory of Scandinavia. This special exhibition looks back at the first 25 years of the event, catering on display a magnificent selection of original festival posters and custom made props from Finnish artists relating to films that have been featured in the Offical Selection of the festival over the years.

Galleria Unika is located right next door to WHS Teatteri Union, street address Unioninkatu 45 / Siltavuorenranta 18.

FREE ENTRY!

Kosto: Blind Woman’s Curse

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Verikosto, naisen kosto, kuolleen kosto ja karman kosto. Kaikki potkii, raapii ja viiltää takaisin tässä verisessä yakusa-saagassa. Alkuperäinen japanilainen nimi Kummitustarinan nouseva lohikäärme viittaa tatuointiin, jonka pää piirtyy isosiskon selkänahkaan ja vartalo luikertelee läpi muiden klaanilaisten selkien lihamuurin. Sanan ja miekan säilillä lyövien naisten lisäksi nähdään unohtumaton butoh-legenda Tatsumi Hijikata kyttyräselkäisen tanssijan roolissa. Silmiä raapivan kissan kirous saa liikkeelle koston kierteen, jota eivät miehet pysty pysäyttämään.

la 25.3. klo 19.00
Teruo Ishii:
BLIND WOMAN’S CURSE
(1970) DCP
K18, anniskelunäytös
Kieli: japani
Tekstitys: englanti

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
58 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 58 paikkaa

Night Visions Back to Basics 2023

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2023

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 29.3.-1.4.2023.

Festivaalin yhteensä 37 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

Ke 29.3.2023

Klo 16.30 The Civil Dead (104 min, USA 2022, ohj. Clay Tatum) (festivaalinäytös 1/2)

Slamdance-festivaalin yleisöpalkinnon voittaja on omintakeinen, yliluonnollisilla elementeillä silattu slacker-komedia ja yksi festivaalin Onhan tämä outoa -sarjan lippulaivoista.

The Civil Dead

Klo 19.00 Superposition (102 min, Tanska 2023, ohj. Karoline Lyngbye) (festivaalinäytös 1/2) HUOM! Tekijävieras paikalla näytöksessä.

Esikoisohjaaja Karoline Lyngbye iskee pöytään psykologisesti terävän, scifiksi kutkuttavasti asemoituvan trillerin, joka ammentaa kerrontaansa niin kauhusta kuin kvanttifysiikasta.

Superposition

Klo 21.15 Hundreds of Beavers (108 min, USA 2022, ohj. Mike Cheslik) (festivaalinäytös 1/2)

Vuosikymmenen toistaiseksi omintakeisimpiin valkokangaselämyksiin lukeutuvan Hundreds of Beaversin tyylilaji on ennen muuta komedia, jossa Maantiekiitäjät-animaatioiden äärienergia risteää South Park -kaksikko Trey Parkerin ja Matt Stonen hulvattoman Cannibal: The Musicalin kuvia kumartamattoman pidäkkettömyyden kanssa.

Hundreds of Beavers

Night Visions Back to Basics 2023

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2023

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 29.3.-1.4.2023.

Festivaalin yhteensä 37 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

To 30.3.2023

Klo 15.30 The Eternal Daughter (96 min, USA / Britannia 2022, ohj. Joanna Hogg) (festivaalinäytös 1/2)

Tilda Swinton tekee huikean tuplapääosan Joanna Hoggin (The Souvenir, The Souvenir: Part II) aavekartanoelokuvassa, jossa on kaikuja sekä Hohdosta että Hammer-studion goottikauhuklassikoista.

The Eternal Daughter

 

Klo 17.30 Brooklyn 45 (93 min, USA 2023, ohj. Ted Geoghegan) (festivaalinäytös 1/2)

We Are Still Here -ohjaaja Ted Geogheganin vastikään South by Southwest -festivaalilla maailmanensi-iltansa saanut uutuus on intensiivinen kauhudraama, jossa toisen maailmansodan arpien kekseliäs käsittely kohtaa yliluonnolliset elementit kutkuttavalla tavalla.

Brooklyn 45

 

Klo 19.30 Project Wolf Hunting (122 min, Etelä-Korea 2022, ohj. Kim Hong-sun) (festivaalinäytös 1/2)

Toronton festivaalin arvostetussa Midnight Madness -sarjassa maailmanensi-iltansa Jalmari Helanderin Sisunrinnalla saanut Project Wolf Hunting on Rob Jabbazin zombie-rypistyksen The Sadnessin täysin häikäilemätön haastaja.

Project Wolf Hunting

Klo 21.45 Ultimo Mondo Cannibale (99 min, Italia 1977, ohj. Ruggero Deodato) (festivaalinäytös 1/2)

Joulukuussa 2022 manan majoille siirtyneen kevään 2016 Night Visions -kunniavieraan Ruggero Deodatonmuistonäytöksenä nähdään Cannibal Holocaust -ohjaajan toinen genreklassikko, jota ei ole nähty valkokankaalla Suomessa koskaan aiemmin.

Ultimo Mondo Cannibale

Night Visions Back to Basics 2023

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2023

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 29.3.-1.4.2023.

Festivaalin yhteensä 37 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

Pe 31.3.2023

Klo 15.30 How to Blow Up a Pipeline (104 min, USA 2022, ohj. Daniel Goldhaber) (festivaalinäytös 1/2)

Teksasiin sijoittuva How to Blow Up a Pipeline on ääri-intensiivinen, poikkeuksellisen taitavasti takaumarakennetta hyödyntävä ja heist-elokuvan muodolla leikittelevä trilleri, jossa joukkko ympäristöaktivisteja päättää pommittaa asioihin vauhtia.

How to Blow Up a Pipeline

Klo 18.00 Who Killed Captain Alex? (69 min, Uganda 2010, ohj. Nabwana I.G.G.) (festivaalinäytös 1/2)

Marraskuun 2022 Night Visions -festivaalin ohjelmistossa riemastuttaneen Bad Black -spektaakkelin huikean suosion innoittamana tarjolle katetaan nyt koko Wakaliwood-ilmiön kansainvälisen läpimurron avainteos, huikea kengännauhabudjetin action-tykittely Who Killed Captain Alex?

Who Killed Captain Alex?

Klo 19.45 Mona Lisa and the Blood Moon (106 min, USA 2021, ohj. Ana Lily Amirpour) (festivaalinäytös 2/2)

A Girl Walks Home Alone at Night -sensaation ohjaajan Ana Lily Amirpourin Venetsian festivaalilla maailmanensi-iltansa saanut uutuus on tyylitelty kauhutrilleri, joka sijoittuu neonväreissä kylpevään New Orleansiin.

Mona Lisa and the Blood Moon

Klo 21.45 Wolfkin (90 min, Luxemburg 2022, ohj. Jacques Molitor) (festivaalinäytös 2/2)

Tämänkertaisen festivaalin ainoa ihmissusielokuva on tusinakauhua monin verroin syvällisempi aiheen läpileikkaus.

Wolfkin

Klo 23.45 The Last Client (95 min, Tanska 2022, ohj. Anders Rønnow Klarlund) (festivaalinäytös 2/2)

Sarjamurhateemainen psykologinen kauhutrilleri on pinnaltaan hiottu ja kutkuttavasti uskaltava tavalla, joka todistaa jälleen kerran tanskalaisen elokuvan täysin poikkeuksellisesta kansainvälisestä elinvoimasta.

The Last Client

Night Visions Back to Basics 2023

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Night Visions Back to Basics 2023

Tasavallan rehellisin elokuvafestivaali Night Visions saapuu WHS Teatteri Unioniin jälleen 29.3.-1.4.2023.

Festivaalin yhteensä 37 pitkän elokuvan kattaus leffaesittelyineen ja esitysaikataulu kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.nightvisions.info/

Näytökset WHS Teatteri Unionin lisäksi Bio Rex Lasipalatsissa ja Cinema Orionissa. Kaikkien näytöslippujen ennakkomyynti festivaalin omassa nettikaupassa https://boxoffice.nightvisions.info/fi/

Night Visions -festivaalinäytökset WHS Teatteri Unionissa

La 1.4.2023

Klo 12.00 The Civil Dead (104 min, USA 2022, ohj. Clay Tatum) (festivaalinäytös 2/2)

Slamdance-festivaalin yleisöpalkinnon voittaja on omintakeinen, yliluonnollisilla elementeillä silattu slacker-komedia ja yksi festivaalin Onhan tämä outoa -sarjan lippulaivoista.

The Civil Dead

Klo 14.30 Smoking Causes Coughing (77 min, Ranska 2022, ohj. Quentin Dupieux) (festivaalinäytös 2/2)

Nykyelokuvan hullun neron Quentin Dupieux’n (mm. Deerskin, Rubber, Mandibles) uutuus on uskomaton supersankarikomedia, jonka maestro John Waters kohotti vuoden 2022 suosikkielokuviensa listalle-

Smoking Causes Coughing

Klo 16.30 Captain Alex? (69 min, Uganda 2010, ohj. Nabwana I.G.G.) (festivaalinäytös 2/2)

Marraskuun 2022 Night Visions -festivaalin ohjelmistossa riemastuttaneen Bad Black -spektaakkelin huikean suosion innoittamana tarjolle katetaan nyt koko Wakaliwood-ilmiön kansainvälisen läpimurron avainteos, huikea kengännauhabudjetin action-tykittely Who Killed Captain Alex?

Who Killed Captain Alex?

Klo 18.10 Hundreds of Beavers (Hundreds of Beavers (108 min, USA 2022, ohj. Mike Cheslik) (festivaalinäytös 2/2)

Vuosikymmenen toistaiseksi omintakeisimpiin valkokangaselämyksiin lukeutuvan Hundreds of Beaversin tyylilaji on ennen muuta komedia, jossa Maantiekiitäjät-animaatioiden äärienergia risteää South Park -kaksikko Trey Parkerin ja Matt Stonen hulvattoman Cannibal: The Musicalin kuvia kumartamattoman pidäkkettömyyden kanssa.

Hundreds of Beavers

Klo 20.40 The Room (99 min, USA 2003, ohj. Tommy Wiseau) (festivaalinäytös 2/2)

Modernin kulttielokuvan klassikko palaa jälleen Night Visions -ohjelmistoon, nyt 20-vuotisjuhlansa kunniaksi.

The Room

Klo 22.45 Ultimo Mondo Cannibale (99 min, Italia 1977, ohj. Ruggero Deodato) (festivaalinäytös 2/2)

Joulukuussa 2022 manan majoille siirtyneen kevään 2016 Night Visions -kunniavieraan Ruggero Deodatonmuistonäytöksenä nähdään Cannibal Holocaust -ohjaajan toinen genreklassikko, jota ei ole nähty valkokankaalla Suomessa koskaan aiemmin.

Ultimo Mondo Cannibale

Kuukauden Eastern: Hae tuulta…

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Vladimir Ljubomudrov oli ratsastusstunttien erikoismies, joka johti sijaisnäyttelijöiden ryhmää ja toteutti itse muutamat hengästyttävimmistä tempuista Tarkovskin ”Andrei Rublevissa” sekä Bondartšukin ”Sodassa ja rauhassa”. On siis enemmän kuin luonnollista, että hänen esikoisohjauksensa HAE TUULTA… (1979 / 35mm) käynnistyy elokuvahistorian dynaamisimmilla kuvilla aroja nelistävistä hevosista. Tarina kertoo valkokasakoiden verilöylyä pakoon päässeestä punaupseerista, joka saa turvapaikan Uralin kupeessa sijaitsevalta syrjäiseltä hevostilalta…

– – –

KUUKAUDEN EASTERN: HAE TUULTA…
(Ищи ветра…, NL 1979)
WHS Teatteri Unionilla ma 3.4. klo 18.00
formaatti: 35mm
kieli: venäjä, tekstit: suomi, ruotsi
näytöksen kesto: n. 95 min
K-16

liput 10e

Kuukauden easterneja tarjolla joka kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina klo 18.00

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
65 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 65 paikkaa

Kosto: Les Diaboliques

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Kostonjano vie kolmiodraaman murharaiteelle, kun kaksi naista liittoutuu. Heikkous ei ole esteenä. Hermoja ja lihasvoimaa vaativa suunnitelma laittaa sankarittaret koetukselle. Sovinistinen paskiainen saa maistaa tekojensa hedelmien kitkerää mehua.

Tummilla varjoilla ja vastaanhangoittelevien esineiden narahduksilla kehystetty kostotarina etenee ankarasti läpi kuraisen miljöön. Silloin tällöin pysähdytään silti tuijottelemaan kuplien leikkiä vedenpinnalla, pakahduttavan kostonhimon pauhatessa mielessä.

ti 4.4. klo 19.00
Henri-Georges Clouzot:
LES DIABOLIQUES (1955) DCP
Kieli: ranska
Tekstitys: englanti

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
49 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 49 paikkaa

Animorfia: $9.99

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Pääsemmekö koskaan eroon eläimellisistä karvoistamme? Koska kuolen? Mikä on elämän tarkoitus? Miksi olemme olemassa? Vastaus näihin kiusallisiin kysymyksiin on nyt saavutettavissasi! Vain $9.99!

Tatia Rosenthalin ohjaama stop-motion-nukkeanimaatio perustuu israelilaisen nykykirjailijan Etgar Keretin novelleihin. Post-modernia toivoa tutkiva animaatio punoo yhteen naapuruston tarinoita. Työtön self-help-kirjallisuuden kuluttaja kohtaa vanhuksen suojelusenkeleineen, karvanpostoon pakkomielteisesti suhtautuvan naisen, velkaantuneen taikurin, miniatyyriopiskelijan ja lapsen säästöpossuineen.

ke 5.4. Tatia Rosenthal:
$9.99
2008
dig.

kieli: englanti
kesto: 78 min

ANIMORFIA
Eläimellisiä animaatioita

Olet ihmeellinen eläin. Parilla siveltimenvedolla voit muuttua sudeksi tai etanaksi. Yhdellä puraisulla nappaat kalan tai tarjouksen. Vaihdat väriä yön painajaisissa, joista kasvaa ihana uni.

Animaatiosarjassa piirros- ja nukkeanimaatiot antavat meidän tarkkailla erilaisia pörröisiä, suomuisia tai paljaita, omalla tavallaan ihmismäisiä otuksia hevosista vieraan planeetan asukkaisiin. Psykedeelisten muodonmuutosten satumaassa on sekä synkkyyttä että hohtavia värejä.

ke 15.2. Marcell Jankovics:
Son of the White Mare 1981 DCP

ke 22.2. René Laloux:
Fantastic Planet 1973 DCP
+ Les escargots 1966 16mm

ke 8.3. Cristobal León & Joaquín Cociña:
La Casa Lobo 2018 DCP

to 23.3. Jan Balej:
Little From the Fish Shop 2015 DCP

ke 5.4. Tatia Rosenthal:
$9.99 2008 DCP

to 11.5. Taiji Yabushita & Yugo Serikawa:
Littlest Warrior 1961 dig./16mm

to 25.5. Jan Balej:
One Night in One City 2007 35mm

ke 7.6. Yōji Kuri:
lyhytelokuvia dig./16mm/35mm

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.
9,99€

Pimiö

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Pimiö on tutkielma analogisen valokuvauksen prosessista näyttämöllä esityshetkessä visuaalisen teatterin keinoin.

Kuva- ja esiintyvä taiteilija Luis Sartori do Valen, valokuvaaja André Baumeckerin ja valosuunnittelija Jere Mönkkösen yhteistyönä toteutettu Pimiö tarkastelee valokuvauksen kykyä nostaa pintaan muistoja sekä sitä, kuinka ‘totuus’ voi unohtua muistelemisen yhteydessä.

Teoksessa näyttämö muuntuu camera obscuraksi ja valokuvauslaboratorioksi yhdistelemällä kokeellisia ja perinteisiä valokuvaustekniikoita liikkeeseen, esinemanipulaatioon ja taikuuteen.

Kuvien sommittelu, valokuvaus, kehittäminen sekä esillepano tapahtuu esityshetkessä manipuloimalla paperia, kemiallisia aineita ja valoa. Prosessin aikana syntyneet taideteokset dokumentoivat lavalla tapahtuvia liikkeitä, toimintoja ja esineitä sekä toimivat ‘aikakoneena’ tallentaen sitä, mikä on vaarassa hukkua unohduksiin.

ENGLISH

PIMIÖ is a physical and visual research exploring the processes of analog photography executed live on the stage.

A collaboration between the visual / performing artist Luis Sartori do Vale, the photographer André Baumecker and the light designer Jere Mönkkönen, Pimiö is an investigation on the photography’s ability to evoke memories, and how the ‘truth’ can be forgotten in the act of remembering.

In Pimiö, the stage is transformed into a camera obscura and a photographic darkroom, interpolating experimental and traditional photographic printing techniques with movement, object manipulation and magic.

The images are composed, photographed, developed and shown live on stage, manipulating paper, chemistry and light. The artworks created during the process reveal a live documentation of the movements, actions & objects on stage, serving as a ‘time machine’, registering what risks getting lost into oblivion.

ESITYKSET / DATES
20.04 – 19:00
21.04 – 19:00
22.04 – 19:00
26.04 – 19:00
27.04 – 19:00
28.04 – 19:00
29.04 – 19:00

LIPUT / TICKETS : 25 / 18 €
alennuslippu kaikille ketkä kokevat olevansa oikeutettuja alennukseen / discount ticket for everyone who feels entitled to a discount.

KESTO / DURATION : 60min

Ole hyvä ja saavu ajoissa. Myöhästyneitä ei valitettavasti voida teknisistä syistä ottaa sisään esitykseen. / Please arrive in time. Unfortunately for technical reasons we cannot allow the entry of late comers into the performance.

IKÄSUOSITUS / AGE RECOMMENDATION: 9+

KONSEPTI & ESIINTYMINEN / CONCEPT & PERFORMANCE
Luis Sartori do Vale
André Baumecker
Jere Mönkkönen

OHJAUS / DIRECTION
Luis Sartori do Vale

VALOSUUNNITTELU / LIGHT DESIGN
Jere Mönkkönen

MUSIIKKI & ÄÄNISUUNNITTELU / MUSIC / SOUND DESIGN
Petteri Rajanti

KONSULTOINTI / ANALOG PHOTOGRAPHY CONSULTANCY
Brendan Barry

ERITYISKIITOS / SPECIAL THANKS
Mira Ravald
Ville Walo

TUOTANTO / PRODUCTION
WHS
Portmanteau

TUKIJAT / SUPPORT
Arts Promotion Centre Finland
WHS Teatteri Union
CIRKO
Focus Nordic

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
20.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
14 saatavilla
20.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
15 saatavilla
21.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
14 saatavilla
21.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
12 saatavilla
22.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
2 saatavilla
22.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
15 saatavilla
26.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
6 saatavilla
26.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
16 saatavilla
27.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
15 saatavilla
27.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
12 saatavilla
28.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
17 saatavilla
28.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
15 saatavilla
29.04 - 19:00, Peruslippu
25,00
14 saatavilla
29.04 - 19:00, Alennuslippu
18,00
14 saatavilla
Osta näytösliput 18,00€ - 25,00€ 181 paikkaa

Kurnu Kurnuttajan ihmeelliset seikkailut

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Romanialaisen animaation ja eurooppalaisen elokuvan lannistumattoman ihmemiehen Ion Popescu-Gopon (1923–89) syntymästä tulee kuluneeksi sata vuotta vappupäivänä. Unionilla tapausta juhlistetaan elokuvalla KURNU KURNUTTAJAN IHMEELLISET SEIKKAILUT (1981 / 35mm), jonka Popescu-Gopo toteutti yhteistyössä moldovalaisen Natalja Bodyulin kanssa. Kaksi niityllä leikkivää pikkutyttöä tempautuu mukaan Liisa piirrosmaassa -tyyppisiin psykedeliakarkeloihin, kun animoitu sammakko ystävineen alkaa seurata näiden touhuja…

– – –

KURNU KURNUTTAJAN IHMEELLISET SEIKKAILUT
(Maria Mirabela, Romania / Moldovan SNT 1981)
WHS Teatteri Unionilla
vappupäivänä 1.5. klo 18.00
formaatti: 35mm
kieli: suomi
näytöksen kesto: n. 90 min
S

liput 10e

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Tämä näytös on jo mennyt.
10,00€

János sankari – Keskustelutilaisuus ja elokuvaesitys

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki
Ensimmäistä kertaa suomeksi tekstitettynä:
János sankari
Keskustelutilaisuus ja elokuvaesitys
WHS Teatteri Unionissa Helsingissä 3.5.
Tänä vuonna vietettävän Unkarin kansallisrunoilijan Sándor Petőfin 200. merkkivuoden kunniaksi Marcell Jankovicsin ohjaama, Petőfin runoon perustuva piirroselokuva János sankari (János vitéz, 1973) sai suomenkieliset, runomuotoiset tekstitykset.
Suomeksi tekstitetyn elokuvan ensiesitys järjestetään keskiviikkona 3.5. klo 18 alkaen WHS Teatteri Unionissa (Siltavuorenranta 18, 00170 Helsinki). Elokuvasta ja Petőfin tekstien runomuotoisesta suomentamisesta ovat keskustelemassa kääntäjä Tuula Komsi sekä unkarilaisen kirjallisuuden tuntija Anna Tarvainen. Ennen tilaisuutta klo 17.30 alkaen voi nauttia teatterin kahvilan antimista.
Ilmoittautuminen 2.5. mennessä: https://forms.office.com/e/gpG2BTY1yS
János vitéz oli ensimmäinen unkarilainen kokoillan piirroselokuva, joka tehtiin Petőfin 150. merkkivuoden kunniaksi. Seikkailun päähenkilö on husaariksi ryhtyvä paimen, jonka on suoritettava lukemattomia maallisia urotekoja ja läpäistävä tuonpuoleisen koettelemuksia nähdäkseen jälleen rakkautensa Iluskan Keijumaassa.
Ilmaisnäytöksellä juhlistetaan unkarilaisen elokuvan päivää, jota vietetään vuosittain 30.4.
Alkuteksti: Sándor Petőfi, käsikirjoittaja: Marcell Jankovics, Tamás Szabó Sipos, Péter Szoboszlay, suunnittelija: Marcell Jankovics, Zsolt Richly, kuvaaja: Zoltán Bacsó, Attila Csepela, Irén Henrik, Klári Kassai, Csaba Nagy, musiikki: János Gyulai Gaál, jälkiäänitys: György Cserhalmi, Anikó Nagy, Erzsi Pártos, suomenkieliset tekstit: Tuula Komsi, 74 min, 4K-restauroitu.

Mechanical Circus: Peeping

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Mechanical Circus: Peeping

Tirkistele keräilijän yksityiseen eroottisten kuvien ja esineiden kokoelmaan. Galleriassa on esillä kuvia ja esineitä, joita ennen katsottiin ja käytettiin salaa. Nyt saa tirkistellä menneiden aikojen alastomia päiväunia ja nautinnon välineitä. Albumeissa, vitriineissä ja mekaanisissa katselukojeissa piileksii rietas ja leikkisä heijastus historian hämäristä kammareista. Mekaaninen sirkus on museaalinen pitkän aikavälin taideprojekti, jossa keräileminen ja taiteilijuus risteytyvät. Näyttely on esityksellinen tapahtuma, jonka pääosassa on yleisön tirkistelevä katse. Galleriatilassa saattaa kohdata myös lyhyen esityksen tai päästä kokeilemaan esineitä omin sormin.

Osana näyttelyä nähdään myös taiteilija Shahaf Idan kolme videoteosta.

AVOINNA:
To 4.5. 17:00-20:30
Pe 5.5. 17:00-22:15
La 6.5. 17:00-22:00
Su 7.5. 16:00-19:00

Näyttelyyn vapaapääsy Viva Erotican lipulla.
Näyttely aukeaa tuntia ennen ensimmäistä näytöstä ja sulkeutuu viimeisen näytöksen alkaessa.
Näyttelyyn ikäraja 18-vuotta.
Näyttely sisältää pornografista materiaalia.

Mechanical Circus: Peeping

Peep into the private collection of a connoisseur of erotic images and objects. In the gallery you can see images and objects that were viewed and used secretly in the past. Now you can peer into the naked daydreams and instruments of pleasure from past times. In albums, vitrines and mechanical viewing devices hides an obscene and playful reflection of the twilit chambers of history. Mechanical Circus is a museal long term art project, in which collecting and art intertwine. The exhibition is a performative event, starring the audience’s peeping gaze. In the gallery space you may even encounter a short live performance or get to touch the objects with your own fingers.

The exhibition includes also three video works by the artist Shahaf Ida.

OPEN:
Thu 4.5. 17:00-20:30
Fri 5.5. 17:00-22:15
Sat 6.5. 17:00-22:00
Sun 7.5. 16:00-19:00

Free entry to the exhibition with Viva Erotica ticket.
The exhibition opens an hour before the first screening and closes when the last screening begins.
Age limit to enter the exhibition is 18 years.
The exhibition contains pornographic material.

Viva Erotica – A Splendid Movie Orgy

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

4.5. Torstai/Thursday 
PUHETTA HALUSTA / TALKING DESIRE 

18:00 Is There Sex After Death?
(1971; Alan & Jeanne Abel; 16mm; 102′)

20:30  One Last time (Une dernière fois) 
+ Ilta Olympe de G:n seurassa / Evening with Olympe de G.
(2020; Olympe de G.; DCP; 0,53)
Subtitles in English

Aloittakaamme vuoden 2023 loistokkaat elokuvaorgiamme pienellä jutustelulla, sillä halujen tutkiskelu on ollut seksifilmien historian peruskauraa siinä missä näiden fantasioiden toteuttaminenkin – todellisuuden ja fantasian rajaviivojen toisinaan hämärtyessä. Ensimmäisen päivän tuplapläjäyksessä yksi historiallinen herkkupala ja toinen taannoinen esimerkki tästä kyseisestä lajityypistä tarjoavat laajan katsauksen sen potentiaaliin. Kujeilevan satiirisen elokuvantekijäpari Jeanne & Alan Abelin mondomainen direct cinema -parodia Is There Sex After Death? seuraa Seksologisen Tutkimusviraston tohtori Harrison Rogersia tämän kohdatessa liudan oikeita näyttelijöitä, oikeita pervoja sekä näyttelijöitä esittämässä oikeita, keksittyjä ja autuaita perversioita! Feministi-autrice Olympe de G.:n casting-(meta)elokuvassa Une dernière fois Ranska-pornon kulta-aikojen ikoni Brigitte Lahaie esittää Saloméa, seitsemääkymmentä lähestyvää rouvaa joka järjestää yhdessä ainoastaan ääniraidalla kuulemamme elokuvaohjaaja Sandran kanssa koe-esiintymisen elämänsä viimeiselle rakastajalle… Kummassakaan teoksessa asiat eivät mene odotusten mukaan, ja todellisuus näyttäytyy usein fantastisempana kuin fantasioiden valtakunta!

Is There Sex After Death?
(1971; Jeanne & Alan Abel; 16mm; 97′)

Kyllä, tämä on juuri sitä miltä se kuulostaa: sekoitus mondo-elokuvien parodiointia ja paskillia pornon varhaisvuosien seksuaalikasvatusleffoista – mikäpä olisikaan parempi tapa virittäytyä Viva-tunnelmaan! Hypätkää tri Harrison Rogersin Seksimobiiliin ja seuratkaa häntä halki New Yorkin, dokumentoimassa Ison Omenan temmellyskenttien uusimpia tuulia Seksologisen Tutkimusviraston toimeksiannosta. Kohdatkaa mitä ainutlaatuisimpien akateemisten alojen spesialisteja kuten dildografian ja kielitieteen tohtori Rhinelander Elevenike, tai uudenlaisia viihdetaiteilijoita kuten K18-taikuri Merkin! Tavatkaa niin oikeita ohitsekulkijoita kuin aitoja julkkiksia kuten Factorysta tuttu Holly Woodlawn tai vastakulttuurikoomikko Robert Downey vanhempi! Osallistukaa spiritistiseen istuntoon ja kuulkaa vastaus elokuvan otsikossa esitettyyn kysymykseen! Ja paljon muuta..! Ja ennen kaikkea, rakas yleisö: tutustukaa elokuvallisesti Jeanne & Alan Abeliin, aikaansa edellä olleeseen alakulttuuriseen mestarihuijaripariskuntaan, jotka 1950- ja 2010-lukujen välillä kommentoivat Yhdysvaltojen viimeisimpiä kulttuurisia villityksiä ja poliittisia neurooseja kepposteluineen, joista tuli poikkeuksetta mediasensaatioita – ja niiden tekijöistä mestareita hyvin harvinaisessa taiteenlajissa, nimittäin sovelletun poliittisen kommentoinnin komediassa. Kuten Jenkeissä sanotaan: it’s a humdinger!

One Last Time (Une dernière fois)
(2020; Olympe de G.; DCP; 53′)
+ Ilta Olympe de G:n seurassa (30′)

Vuoden 2023 avajaisvetonaulamme on Olympe de G., oman määritelmänsä mukaan pornon amatööri, jonka tuotanto kattaa lukuisia taidemuotoja, joita tutkiskelemme yhdessä hänen kanssaan. Aluksi esitämme yhden hänen kuunnelmistaan, seikkailuna kollektiiviseen mielikuvitukseen – kaikki kuulevat samat asiat, mutta jokaisen päässä syntyvä elokuva on absoluuttisen ainutlaatuinen ja sidottu tähän esityspaikkaan ja -hetkeen. Sen jälkeen näytämme hänen ensimmäisen kokoillan elokuvansa One Last Night, jossa ranskalaisen pornon kultakauden aksiooma Brigitte Lahaie esittää Salomea, liki seitsemänkymppistä naista jota ei huvita vanhentua enää pitkään ikäihmisiä ylenkatsovassa kulttuurissamme. Ja niin Salome suunnittelee lähtönsä, viimeisen intohimon yön, hyvästeiksi tälle maailmalle. Mutta kenet ottaa petikumppaniksi tähän, hänen elämänsä kenties emotionaalisesti latautuneimpaan seksuaaliseen kohtaamiseen? Näin ollen nuori elokuvantekijä Sandra auttaa häntä järjestämään koekuvaukset sopivan parin löytämiseksi – tilanne, joka saa sekä naiset että kokelaat keskustelemaan seksistä, rakkaudesta, elämästä ja kaikesta muusta mitä
kenellekin mieleen juolahtaa. Loistava kunnianosoitus eräälle Ranskan suurimmista näyttelijättäristä ja kekseliäs metaelokuva joka vie yhden pornon rakastetuimmista genreistä/troopeista odottamattomille uusille vesille!

5.5. Perjantai/Friday 
SALAPERÄISTEN HIMOJEN SOKKELOISSA / LABYRINTHS OF ARCANE LUSTFULNESS

18:00  L.A. Plays Itself 
(1972; Fred Halsted; DCP; 59′)
+ Bob Mizer Shorts (16mm; 20′)

20:00 Bilbao 
(1978; José Juan Bigas Luna; 35mm; 89′)
Tekstitetty suomeksi /Subtitles in Finnish

22:15 2551.02 – The Orgy of the Damned 
(2023; Norbert Pfaffenbichler; DCP; 82′)
+ GUO4 (2019; Peter Strickland; DCP; 4′)

Toinen päivä tarjoaa makupaloja niille jotka tykkäävät nauttia fetissinsä tarjoiltuna tyylillä – ja kunnon annoksella genre-elokuvan meininkiä. Alkajaisiksi Fred Halstedin kanoninen homopornoelokuva L.A. Plays Itself saattelee meidät taipaleelle taivaasta helvettiin Los Angelesissa, josta löytyy niin hippiparatiisillisia metsiä ja niittyjä rakastavaisten telmiä kuin kälyisten kujien ja lähmäisten huoneiden uhripaikkoja, joissa raavaat miehet löytävät kivun ekstaasin. Tämän valon ja pimeyden leikin alkupaloina tarjoillaan kaksi painilyhytelokuvaa homoerotiikan aksioomalta Bob Mizeriltä! Seuraava pysäkki: Raval, Barcelona, bulevardien ja syrjäkujien labyrintti, jossa henkisesti äärimmäisen epävakaa mies kehittää pakkomielteen naiseen nimeltään Bilbao – häiritsevin lopputuloksin; aidosti provokatiivinen mestariteos vieraantumisesta ja kaikenkarvaisista fobioista, ohjaajana katalaanisurrealismin kauhukakara José Juan Bigas Luna! Lopuksi laskeudutaan päivän reissun päätösasemalle: Norbert Pfaffenbichlerin 2551.02 – The Orgy of the Damnedin maanalaiseen maailmaan; tässä parodiassa vedenpaisumuksen jälkeisestä yhteiskunnasta, jossa kaikilla on naamari päässä, Apinamies vaeltaa punaisten lyhtyjen kujilla etsimässä kadottamaansa pientä poikaa – vain löytääkseen jotain odottamatonta: tosi rakkauden… Myös tässä näytöksessä tarjoillaan aperitiivi: Peter Stricklandin musiikkivideo GUO4, joka on kunnianosoitus… Bob Mizerin painielokuville!

L.A. Plays Itself
(1972; Fred Halsted; DCP; 55′)
+ Kangaroo Court (1961; Bob Mizer; 16mm; 7′) & The Uninvited Guests (1961; Bob Mizer; 16mm; 7′)

Ennen pitkää Viva Erotican oli tehtävä kunniaa Fred Halstedin, erään länsirannikon pornon ykköspioneeriauteurin ylivoimaiselle neroudelle. Ja mikä olisikaan parempi tapa kuin näyttää hänen maineikkain/pahamaineisin teoksensa L.A. Plays Itself, joka alkaa hippien taivaasta ja päättyy prätkäjätkien helvettiin, kuvaten erään maalaispojan lankeemusta – maailmaan täynnä mielihyvää, joka on sangen erilaista kuin mikään hänen tähän mennessä tuntemansa… Halsted selvästikin nautti sukupuolisten kohtaamisten vastakkainasetteluista, sekä sen suhteen mitä miehet tekevät ja miten hän sen näyttää: elokuvan alkupuolisko on pelkkää hellyyttä, valoa ja pehmeitä ristihäivytyksiä, kun taas toinen puoli on kovaa ja karskia, tapahtuu pimeissä paikoissa, ja kuvaa kohtisuoraan melkoisen rajua rynkytystä, johon sisältyy aimo annos nahkaa paljaalla iholla. Machoisen lemmen tunnelmiin virittäytyäksemme näytämme kaksi lyhyttä painielokuvaa fetissierotiikan uranuurtaja Bob Mizerilta, joka mieluusti kuvasi komeita nuoria könsikkäitä käymässä toistensa kimppuun erilaisissa kilpailullisissa miljöissä kuten kuntosaleilla tai vankiloissa… Ja jos nämä muskelimiesten poseeraukset tukevasti pullottavine etumuksineen tuovat mieleenne Touko Laaksosen: no, Mizer oli hänen Tom of Finlandina signeeraamiensa piirustusten ensimmäinen julkaisija.

Bilbao
(1978; José Juan Bigas Luna; 35mm; 89′)

José Juan Bigas Luna oli Espanjan elokuvalle samaa kuin mitä Tinto Brass on italialaiselle tai mitä Rolf Thielen pitäisi olla saksalaiselle: aivokurkiainen, joka yhdistää elokuvan kaksi puoliskoa – korkean taiteen ja kurittoman viihteen. Transiciónin eli Espanjan fasismista demokratiaan siirtymisen jännitteisinä vuosina Bigas Luna oli parhaimmillaan: kuten nuori Pedro Almodóvar, hän käytti seksploitaatiotarinoita kaivautuakseen syvälle kansakunnan sekaiseen ja vieraantuneeseen psyykeen, jota tässä elokuvassa edustaa kastiliankielinen nuori psykopaatti Leo. Paetakseen kotinsa oidipaalisesta vankilasta mies norkoilee katalaanipääkaupunki Barcelonan sataman punaisten lyhtyjen alueella El Ravalissa – josta hän lopulta kaappaa vangikseen Bilbaon, prostituoidun jonka nimi viittaa toiseen satamakaupunkiin kaukana Baskimaassa, jossa noihin aikoihin terrorismi piti valtaa… Vuonna 1978 elokuvan pornografisen suora, fetisseistä tiheä erotiikantaju teki siitä välittömän skandaalimenestyksen – ja tänä päivänä se seisoo horjumatta yhtenä uudemman espanjalaisen elokuvan monitasoisimmista teoksista.

2551.02 – The Orgy of the Damned
(2023; Norbert Pfaffenbichler; DCP; 82′)
+ GUO4 (2019; Peter Strickland; DCP;3′)

Illan myöhäisnäytöksen avaa GUO4, Viva Erotican ystävän Peter Stricklandin musiikkivideo, joka on kunnianosoitus – Bob Mizerille ja painiskelevien miesten aistillisuudelle. Sen jälkeen seuraa trippi, joka ei muistuta mitään tämän festivaalin historiassa tähän asti nähtyä: sukellus syvälle surrealistisen perversion kuvamereen. 2551.02 – The Orgy of the Damned on toinen osa sarjafilmistä, joka sijoittuu maanalaiseen Luoja-ties-minkä-jälkeiseen maailmaan, jossa kaikki kävelevät ympäriinsä naamioituina (ykkösosan tunteminen ei ole tarpeellista!). Tässä jatkuvan uhan ja houkutuksen ilmapiirissä gorillanaamioinen mies etsiskelee pientä säkkikangashuppuista poikaa. Etsintä johtaa hänet turmeltuneisuuden labyrinttiin, valtakunnan nautintokortteleihin, jossa nähtävästi kaikki on mahdollista, ja jossa omituiset otukset houkuttelevat himokkaita vieraita poikkeavien, kieroutuneiden ja välillä suorastaan sekopäisten mielihalujen puoleen. Ostakaa merenneitoja! Piiskatkaa poliisin pyllyä! Hämmästelkää januskasvoista liveseksiesitystä! Ja varokaa seksikkäitä kontortionistihämähäkkejä katossa! Ja kaiken tämän seassa apinamiestä odottaa jokin, jota hän oli jo lakannut toivomasta: rakkaus – naiseen, johon hän tutustuu estottomassa painikilpailussa… Hukkukaa onnellisina tähän unenomaiseen eroottiseen kunnianosoitukseen goottilaisille mykkäelokuville, ja nouskaa sen kuvastosta virkistynein mielin – Viva Erotican seuraavaan päivään.

6.5. Lauantai/Saturday 
LEIKKIÄ JA LYSTIÄ KAIKILLE / FUN AND GAMES FOR EVERYONE

18:00 The Pom Pom Girls 
(1976; Joseph Ruben; 35mm; 89′)
Tekstitetty suomeksi / Subtitles in Finnish

20:00 Burning Lips (Labbra vogliose)
(1981; Claudio Bernabei & Aristide Massaccesi; 35mm; 81′)
Subtitles in English

22:00 Schnick Schnack Schnuck 
(2015; Maike Brochhaus; DCP; 84′)
Subtitles in English

Eilisen merkillisten mielitekojen ja houreisten halujen parissa piehtaroinnin jälkeen on kolmas päivämme omistettu kaikelle kepeälle, kurittomalle ja keväiselle. Se on myös matka viimeisistä koulupäivistä varhaiseen aikuisuuteen. Aluksi The Pom Pom Girls, Joseph Rubenin lempeän kapinallinen näkemys periamerikkalaisesta cheerleader-erotiikan genrestä. Seesteinen nostalgia höystettynä ripauksella levollista melankoliaa hallitsevat tässä palasessa pikkukaupunki-Americanaa, jossa katsomoiden takana kopelointi oli vielä uskaliasta ja lounasravintolat olivat ritualisoidun deittailun tyyssijoja. Malliesimerkki melko fiksusta elokuvasta, jota holtittomasti markkinoitiin eksploitaatioroskana. Labbra vogliose taas kertoo Juliesta, joka etenee varhaisista seksuaalisista kokemuksista sisäoppilaitoksessa avartamaan horisonttejaan kesälomilla kotipuolessa… Erityisen lumoava otos Joe D’Amaton varhaistuotannosta pornon parissa, ajalta jolloin hän vielä tutkiskeli genren mahdollisuuksia ja genressä itsessään oli vielä tilaa tunteille. Päivän päätteeksi katsotaan Schnick Schnack Schnuck, aistillinen helmi taiteellisen johtajamme kotikaupungista: Kölnistä. Elokuvan kaikki henkilöt ovat sympaattisia vetelehtijöitä, joiden lempipuuhaa on arkinen sekstailu mahdollisimman monen viehättävän kumppanin kanssa, sukupuolesta riippumatta – eikä rakkauttakaan suljeta pois.

The Pom Pom Girls
(1976; Joseph Ruben; 35mm; 89′)

Eilispäivän synkänkirjavien sulojen jälkeen siirrymme tänään rakkauden, seksin ja elämän iloisemmalle puolelle. Käynnistääksemme päivän totisesti kepeissä tunnelmissa valintamme on The Pom Pom Girls, enimmäkseen rauhallinen, paikoitellen melankolinen, usein hauska ja alati eloisa siivu Americanaa, joka kertoo tunne-elämältään hämmentyneistä high school -futisjannuista ja uteliaista nuorista cheerleadereistä, jotka kannustavat pojat voittoon, tai sänkyynsä. Joseph Ruben, joka muistetaan nykyään (mikäli ollenkaan) lähinnä 1980-luvun puolivälistä 2000-luvulle tekemistään trillereistä, käytti uransa ensimmäisen vuosikymmenen tehden arkisia teinielokuvia, jotka olivat usein älykkäämpiä ja herkempiä kuin ensi näkemältä luulisi – elämänkokoisia draamoja ja komedioita tavallisista ihmisistä hyvin tunnistettavassa maailmassa. The Pom Pom Girls ratsasti sillä aallolla, jonka Dallas Cowboys Cheerleaders sai aikaan 1970-luvun alussa, kun joukkueen johto päätti tehdä heidän univormuistaan seksikkäämpiä, muuttaen nuo siihen mennessä yleensä kornisti pukeutuneet kannustusjoukot aikakautensa uusimmiksi seksisymboleiksi.

Burning Lips (Labbra vogliose)
(1981; Claudio Bernabei & Aristide Massaccesi; 35mm; 81′)

Aristide Massaccesi, joka tunnetaan paremmin nom de caméralla Joe D’Amato, teki suurimman osan urastaan seksiin liittyviä elokuvia – kuten kaikkien kunnon surrealistien kuuluukin, etenkin proletaarisemman laidan sellaisten. Vuodet 1980-82 ovat hänen kohdallaan erityisen kiinnostavia, sillä tuolloin hän takoi pihalle ensimmäisen satsinsa hardcore-pornoa, usein yhteistyössä Claudio Bernabein kanssa, samalla kun ohjasi normaalilevitykseen kaksi sekopäisintä ja häiritsevintä Italiassa ikinä tehtyä kauhuelokuvaa Antropophagus (1980) ja Absurd (1981). Tästä enimmäkseen hähmäisten elokuvien massasta Labbra vogliose erottuu selkeästi. Vakavan aistillinen Françoise Perrot, monien myöhempien Bernabei-Massaccesi-pornoilujen tähti, näyttelee teini-ikäistä tyttöä, joka löytää seksuaalisuutensa laajan niin mies- kuin naispuolistenkin kumppanien kaartin parissa. Elokuva tapahtuu kesällä, mutta kohtausten läpi leijailee hiljakseen syksyinen surumielinen tunnelma – jotakin ranskalaista ja ikäistään viisaampaa.

Schnick Schnack Schluck
(2015; Maike Brochhaus; DCP; 84′)

Joitain vuosia sitten eräs tilasto väitti, että Kölnistä löytyvät Saksan seksuaalisesti aktiivisimmat naisopiskelijat – ilahduttava tiedonmuru, joka muistuu mieleen katsellessa flirttailevaa ja arkisen panseksuaalista Schnick Schnack Schnuckia, sillä se kuvattiin suurilta osin (aivan Reinin takaisessa) Kalkin kaupunginosassa, joka siihen aikaan oli hyvin suosittu niin uusien, jatko-, kuin ikuistenkin opiskelijoiden parissa. Tällä hilpeän molièrelaisella erehdysten komediallaan ohjaaja Maike Brochhaus ja hänen käsikirjoittaja-, tuottaja-, leikkaajakumppaninsa Sören Störung – joka toimi elokuvassa myös säveltäjänä ja luonnenäyttelijänä (hahmona nimeltään Olaf..!) – halusivat palata vanhalle kunnon 70-luvulle, aikaan jolloin pornoelokuvissa oli tarinoita ja niissä esiintyi normaalivartaloisia ihmisiä, joilla näytti olevan oikeasti hauskaa. Elokuvassa tosiaankin on mutkikas tarina täynnä käänteitä, ja vielä täydempänä seksikumppanien vaihdoksia; kun taas esiintyjät vetävät roolinsa alati huvittuneella innokkuudella, ja heitä myös pyydettiin tyydyttämään toisiaan kuten parhaaksi katsoivat, lopputuloksena joitain viimeaikaisen elokuvahistorian nautittavimmista seksikohtauksista!

7.5. Sunnuntai/Sunday 
KIETOUTUNEITA KEHOJA, HÄILYVIÄ RAJOJA / BODIES ENTANGLED, LIMITS DIFFUSED 

17:00 Luminous Procuress 
(1971; Steven Arnold; DCP; 74′)

19:00 The Porno Race 
(1985; Andrei Feher; 35mm; 84′)

Neljäs päivä tarjoilee kokonaisyhteenvedon vuoden 2023 Viva Eroticasta. Steven Arnoldin upeasti lavastetun ja häikäisevän värikkään panseksuaalisen underground-spektaakkelin Luminous Procuress mottona voisi hyvin olla: Koko maailma on peepshow, ja miehet, naiset kaikki vain rakastajia; tällaisia elokuvia tehtiin vain 1970-luvun alkupuolella… Siinä missä taas Andrei Feherin The Porno Race on puhdasta kasaria – ainoastaan tuolloin saattoi tehdä elokuvan, jossa swinger-klubi ja disko, paneskelu ja tanssiminen sulautuvat erottamattomasti yhteen; ja sopivasti tämän räikeänupean elokuvan yhdessä pääosassa on Catherine Ringer, joka samoihin aikoihin tykitteli hittilistoilla Les Rita Mitsoukon laulajattarena!

Luminous Procuress
(1971; Steven Arnold; DCP; 74′)

Kaksi viatonta nuorta saapuu aavemaiseen kartanoon, jossa Prokuraattori johtaa heidät halki maallisen autuuden sokkeloiden ja olemassaolon kosmisen olemuksen salaisuuksien. Taianomainen aine auttaa etsijöitä näkemään. Sukupuolten, todellisuuden ja unen rajat haihtuvat. Jokainen kuvaelma esittelee uuden näkökulman elämään. Universumi on orgasmi, joka on vain yhden panon päässä. Ja kaikki tämä on tarkoitettu aivan vakavissaan, joskin alati ironisella sävyllä. Vain 1970-luvulla, vain länsirannikolla, vain kahden tunnin ajomatkan päässä L.A. Plays Itselfin Los Angelesista. Camp-henkinen lavastus ja drag-ryhmä Cockettes tuovat mieleen Jack Smithin, kun taas menojen loistokkuus ja vakavuus muistuttavat yhtä paljon niin Wakefield Poolesta kuin satanistimaalaritar Cameronistakin. Luminous Procuress on maatajärisyttävän kaunis teos, joka muistuttaa Leslie Poles Hartleyn Sananviejän (The Go-Between, 1953) ensimmäisestä lauseen sisältämästä syvällisestä totuudesta: ”Menneisyys on outo maa; siellä tehdään kaikki toisin.” Kukaan ei tule enää koskaan tekemään mitään Luminous Procuressin kaltaista.

The Porno Race
(1985; Andrei Feher; 35mm; 84′)

Mikä olisi parempi tapa päättää pitkä haluille omistettu viikonloppu kuin kunnon pamaus – elokuva, joka on niin omistautuneen hupsu, että siitä muodostuu äärimmäinen yin Luminous Procuressin yangille? Andrei Feher (jonka Vivan vakiokävijät muistavat hänen vuoden 1980 elokuvastaan Gräsänkor på skandalsemester) ei kenties ole tämän planeetan suurin ohjaaja, mutta hänen poikkeuksetta vallaton asenteensa näyttelijöitään ja kohtauksiaan kohtaan tekevät hänen elokuvistaan automaattisesti hervottoman hurmion ja riemun, ellei peräti silkan outoilun ja hilpeän hulluuden vyörytyksiä. Tämän leffan vaihtoehtoinen otsikko tiivistää koko juonen: World Sex Festival – parit ympäri pornomaailman älyttömissä asuissa ottavat naimalla mittaa toisistaan nähdäkseen kuka on planeetan kovin panemisessa. Ja kaiken tämän keskellä: Les Rita Mitsoukon Catherine Ringer tekee överin karnevaalimaisen roolin moderaattori-Maggiena väännellen naamaansa, syytäen hölynpölyä ja putkahdellen kuvaan mitä oudoimpiin aikoihin kesken ties minkä irstailujen. Tarvitaan Jumalaa (tai jotakuta vastaavaa) tuomaan jonkinlaista järjestystä näihin menoihin, jotka viimeistään puoliväliin päästessä ovat menneet reisille ja heittäneet häränpyllyä.

Liput 10,00 €
Päiväpassi 15,00 € / 20,00 €
Koko festivaali 55 €

Festivaalipasseja ja päiväpasseja rajoitettu määrä saatavilla.


Mechanical Circus: Peeping

Tirkistele keräilijän yksityiseen eroottisten kuvien ja esineiden kokoelmaan. Galleriassa on esillä kuvia ja esineitä, joita ennen katsottiin ja käytettiin salaa. Nyt saa tirkistellä menneiden aikojen alastomia päiväunia ja nautinnon välineitä. Albumeissa, vitriineissä ja mekaanisissa katselukojeissa piileksii rietas ja leikkisä heijastus historian hämäristä kammareista. Mekaaninen sirkus on museaalinen pitkän aikavälin taideprojekti, jossa keräileminen ja taiteilijuus risteytyvät. Näyttely on esityksellinen tapahtuma, jonka pääosassa on yleisön tirkistelevä katse. Galleriatilassa saattaa kohdata myös lyhyen esityksen tai päästä kokeilemaan esineitä omin sormin.

Osana näyttelyä nähdään myös taiteilija Shahaf Idan kolme videoteosta.

AVOINNA:
To 4.5. 17:00-20:30
Pe 5.5. 17:00-22:15
La 6.5. 17:00-22:00
Su 7.5. 16:00-19:00

Näyttelyyn vapaapääsy Viva Erotican lipulla.
Näyttely aukeaa tuntia ennen ensimmäistä näytöstä ja sulkeutuu viimeisen näytöksen alkaessa.
Näyttelyyn ikäraja 18-vuotta.
Näyttely sisältää pornografista materiaalia.

Mechanical Circus: Peeping

Peep into the private collection of a connoisseur of erotic images and objects. In the gallery you can see images and objects that were viewed and used secretly in the past. Now you can peer into the naked daydreams and instruments of pleasure from past times. In albums, vitrines and mechanical viewing devices hides an obscene and playful reflection of the twilit chambers of history. Mechanical Circus is a museal long term art project, in which collecting and art intertwine. The exhibition is a performative event, starring the audience’s peeping gaze. In the gallery space you may even encounter a short live performance or get to touch the objects with your own fingers.

The exhibition includes also three video works by the artist Shahaf Ida.

OPEN:
Thu 4.5. 17:00-20:30
Fri 5.5. 17:00-22:15
Sat 6.5. 17:00-22:00
Sun 7.5. 16:00-19:00

Free entry to the exhibition with Viva Erotica ticket.
The exhibition opens an hour before the first screening and closes when the last screening begins.
Age limit to enter the exhibition is 18 years.
The exhibition contains pornographic material.

Lisätiedot www.vivaerotica.fi

 

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
5.5. klo 18
10,00
16 saatavilla
5.5. klo 20
10,00
16 saatavilla
5.5. klo 22:15
10,00
13 saatavilla
5.5. Päiväpassi
20,00
12 saatavilla
6.5. klo 18
10,00
27 saatavilla
6.5. klo 20
10,00
7 saatavilla
6.5. klo 22
10,00
16 saatavilla
6.5. Päiväpassi
20,00
16 saatavilla
7.5. klo 17
10,00
14 saatavilla
7.5. klo 19
10,00
16 saatavilla
7.5. Päiväpassi
15,00
18 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ - 55,00€ 171 paikkaa

Kuukauden eastern: ¡Que viva México!

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Sergei Eisensteinin ¡QUE VIVA MÉXICO! (1932–79 / 16mm) on historian kuuluisin keskeneräinen elokuva, ja materiaalin useat kasaamisyritykset ovat rekonstruktioalan mytologiaa. Eisensteinin apulaisen, loisteliaan omankin ohjaajanuran musikaalien parissa luoneen Grigori Aleksandrovin versio vuodelta 1979 on jälkikäteisnäkemyksistä easternein: visuaalisessa olemuksessa, rytmissä ja tarinapainotuksessa on monin paikoin väkevä itäzapata-aromi. Meksikon kansan esihistoriallisista ajoista Porfirio Diazín sorron kautta urbaaneihin kuolonkarnevaaleihin kantavan uusioedition toinen päätekijä oli eksentristen ylikansallisten tuotantojen neuvostoliittolainen erikoismies Nikita Orlov (Pohjois-Korea -yhteistyö ”Keväästä kesään”, japanilais-neuvostolainen lentopallofilmi ”Tie mitaleille”, Donald Crowhurst -elokuva ”Gonka veka”).

– – –

KUUKAUDEN EASTERN: ¡QUE VIVA MÉXICO!
(Viva Mexiko! / Да здравствует Мексика!, USA/NL 1932/1979)
WHS Teatteri Unionilla ma 8.5. klo 18.00
formaatti: 16mm
kieli: venäjä, tekstit: suomi
näytöksen kesto: n. 100 min
K-12

liput 10e

Kuukauden easterneja tarjolla joka kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina klo 18.00

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
33 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 33 paikkaa

Kosto: 9 to 5

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Yhdeksästä viiteen raatavien naisten kostokomedia maksaa pomolle takaisin. Toimiston kitkerän suodatinkahvin läikähtäessä lomakkeelle juuri, kun on vihdoin saanut pomon käpälät karkotettua takamukselta, tulee säyseämmästäkin sihteeristä murhanhimoinen.

Dolly Parton, Jane Fonda ja Lily Tomlin nähdään toimistotyöntekijöinä, joille riittää. Studio mainosti elokuvaa kunnianosoituksena kaikille, jotka ovat ylityöllistettyjä, alipalkattuja ja epäkiitollisen pomon äärirajoille ahdistamia.

ke 10.5. klo 19.00
Colin Higgins:
9 TO 5
(Yhdeksästä viiteen, USA, 1980)
formaatti: 35mm
kieli: englanti, tekstit: suomi, ruotsi
Näytöksen kesto: n. 120 min
K-12

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
35 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 35 paikkaa

Animorfia: Mysteerianimaatio

WHS Teatteri Union (ei paikkalippua) Siltavuorenranta 18, Helsinki

Meidän on ehdottomasti pidättäydyttävä esittämästä Taiji Yabushitan ja Yugo Serikawan ohjaamaa anime-elokuvaa Littlest Warrior vuodelta 1961. Koska emme pysty vielä paljastamaan teille illan mysteerianimaatiota, niin kerromme sen sijaan, mitä ei tulla näkemään. Littlest Warrioria emme saa esittää.

Niinpä ette näe, kuinka söpöt pikku metsäneläimet lipovat onnellisen perheen kasvoja. Ette näe vilaustakaan kirsikankukkien alla lepäävästä syrjäisestä kartanosta, jossa nuori neito näppäilee koto-soittimen kieliä. Ettekä varsinkaan, kuinka idylli särkyy ja lapset joutuvat kohtaamaan julman maailman liekit, miekat ja orjakauppiaat.

Voiko mysteerianimaatio korvata Heian-kauden feodalistiseen Japaniin sijoittuvaa tarinaa? Sama Mori Ōgain keskiaikaisista kansantarinoista ammentava kirja oli myös Kenji Mizoguchin Lääninherra Sanshōn taustalla. Söpöjä eläinhahmoja murheellisiin kohtaloihin yhdistävä piirroselokuva juhlisti aikanaan Toei studion 10-vuotispäivää. Nyt 62 vuotta myöhemmin, ei mitenkään käy päinsä esittää teille Littlest Warrioria. Joten emme esitä sitä. Ei. Emme.

to 11.5. klo 19.00
Mysteerianimaatio

Näytösliput

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
Näytöslippu
10,00
40 saatavilla
Osta näytösliput 10,00€ 40 paikkaa